ΠΦΥ -Εκπαίδευση > Συζητήσεις πάνω σε ιατρικά θέματα

Η πληροφόρηση που παίρνουν οι Ασθενείς από το ιντερνέτ. Τα συν και τα πλην.

<< < (2/2)

kdiwavvou:





επαναλαμβάνω πως κατά τη γνώμη μου, το διαδίκτυο επηρεάζει την προδιάθεση του κοινού έναντι των ικανοτήτων και της αυθεντίας του λειτουργού  υγείας, ίσως και να αποτελεί πρόκληση μια τέτοια προσέγγιση για βελτίωση των δεξιοτήτων του  λειτουργού υγείας,  μένοντας στο αρχικό θέμα - ερέθισμα που έθεσε ο κ.Αργυρίου




--- Παράθεση ---Συνεπως ο μεσος ασθςενης κινδυνευει να πεσει στην παγιδα του εμπειρισμου της μηχανιστικης προσεγγισης και της μαθησης δια της παρατηρησης δοκιμης και λαθους.
--- Τέλος παράθεσης ---

ίσως κακώς προσπάθησα να πάω  την κουβέντα λίγο παραπέρα με την αρχική, εκτενή μου τοποθέτηση η οποία προφανώς αποτέλεσε μηχανισμό πυροδοτικό για έκφραση αντιλόγου από τον σεβαστό συνομιλητή πλέον κ.Δημήτριο. εκείνο που με θλίβει περισσότερο όμως είναι η ταύτιση του
κ.Argirios Argiriou με την άποψη του κ.Δημήτριος.

προς Θεού, διαφωνώ αλλά σεβόμενος τις απόψεις των συνομιλητών μου θλίβομαι από την τοποθέτηση, όχι  του κ.Argirios Argiriou ως φυσικό πρόσωπο αλλά από την τοποθέτηση του υπό την ιδιότητά του ως  Συντονιστή     Συζητήσεων πάνω σε ιατρικά θέματα.


ο κ.Δημήτριος δηλώνει Μη εργαζόμενος στο χώρο της υγείας αλλά αυτό δεν μου επιτρέπει να συμπεράνω ότι δεν κατέχει τίτλο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. αλλά και αυτό να μην υφίσταται, προσωπικά δεν  μπορώ όχι να συμπεράνω αλλά  ούτε καν να διανοηθώ να προδικάσω το ότι επειδή δεν σπούδασε σε πανεπιστήμιο δεν υπήρχε περίπτωση  σκόπιμα να ενδιαφέρθηκε έιτε τυχαία να ανάγνωσε τον ορισμό της επιστημονικής έρευνας

αντιθέτως ο κ.Argirios Argiriou είναι λειτουργός υγείας επομένως κάτοχος τίτλου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. αναφέρομαι σε αυτό επειδή από όσο ξέρρω, με όλο το σεβασμό στην διατύπωση του κ.Δημήτριος, ένα από τα πρώτα πράγματα που διδασκόμαστε στο πρώτο έτος στα ελληνικά πανεπιστήμια και από όσο μπορώ να φανταστώ και στην αλλοδαπή,  στη σχολή επιστημών υγείας, στο πολυτεχνείο, στο φυσηκομαθητικό είναι  ο ορισμός της επιστήμης διατυπωμένος από τον Λαβουαζιέ και η  μεθοδολογία της επιστήμης, η οποία μεθοδολογία εμπεριέχει τα στοιχεία που ανέφερε ο κ.Δημήτριος ως επικίνδυνα στα χέρια του κοινού, μια μεθοδολογία η οποία τηρείται στις μέρες μας σε όλους του τομείς των εφαρμοσμένων επιστημών προκειμένου ένα πρωτόκολλο να περάσει / εγκριθεί  σε όποια επόμενη φάση



--- Παράθεση ---Στο μεσο ανθρωπο δεν παυει τα παραπανω να ειναι αρκουντως απλησιαστα..εκτος και αν μιλαμε εμπειρικα με τη λογικη οτι  οι μαμμες λχ παλια ξεραν να ξεγεννανε ιιανοποιητικα.
--- Τέλος παράθεσης ---

ποιος είναι ο μέσος άνθρωπος ; και ποιος  δύναται να αξιολογήσει τον μέσο άνθρωπο κατατάσσοντας τον σε εκείνους οι οποίοι μη κατέχοντας την εξειδικευμένη  επιστημονική γνώση εξ ορισμού αξιολογούνται ως ανεπαρκείς να διατυπώσουν ένα/ή μια σειρά συγκροτημένων ερωτημάτων/υποθέσεων τα οποία κατόπιν μεθοδευμένης παρατήρησης πιθανό να οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι τα αρχικά ερωτήματα εν μέρει είτε στο σύνολό τους, είναι τελικά ψευδή είτε αληθή ;

ο μέσος άνθρωπος είναι μήπως ο χρήστης υπηρεσιών υγείας που δεν έχει την αγοραστική ικανότητα προσφυγής στον ιδιώτη ιατρό ; με σιγουριά λέω πως είναι ο πολίτης οι κρατήσεις του οποίου σε όποιο βαθμό δεν αποροφούνται ως έξοδα κινήσεως διαχειριστών εξουσίας, διοχετεύονται κατά ένα μέρος στην μισθοδοσία  και την χρηματοδότηση εκπαίδευσης του υγειονομικού προσωπικου, κάτι σαν να λέμε ότι οι υποδομές υγείας καθώς και η εξειδικευμένη γνώση των λειτουργών υγείας  αποτελούν επένδυση σε βάθος χρόνου και περιουσιακό στοιχείο αυτού του μέσου ανθρώπου, ακόμη και εάν προσέρχεται μετά τις 15.00 στο κέντρο υγείας και επιθυμεί φυσική εξέταση και παράκληση για συνταγογράφηση

αυτό βρε ' συ Δημήτριε με τις μαίες και κατ επέκταση και με τις νοσηλεύτριες και τους τραυματιοφορείς είναι μεγάλο θέμα. πολύ σύντομα λέω τα εξής δύο :

1.. στην ύλη  για usmle συμπεριλαμβάνονται και οι εξωτερικοί χειρισμοί αλλαγής της θέσης του εμβρύου πριν αποφασισθεί η διενέργεια καισσαρικής τομης. αυτό είναι σημαντικό διότι στα 2/3 των διδύμων κυήσεων παγκοσμίως, η διάγνωση διδύμου κύησης λαμβάνει χώρα κατά την εξέλιξη του τοκετού δίοτι δεν διαθέτουν όλα τα νοσοκομεία υπερήχους. βέβαια πέρα από το ότι οι μισές ιατρικές πράξεις που αφορούν στις δεξιότητες του γενικού ιατρού στην μαιευτική και αποτελούν προαπαιτούμενα εξετάσεων ειδικότητας βάσει logbook αξιολογούνται ως παροχημένες από την πλειοψηφία των εξειδικευμένων ελλήνων γυναικολόγων, δεν παύουν να εκτελούνται με ασφάλεια και με επιτυχία από μαίες και ιατρούς ανά την υφήλιο

2.. η μαία κατά κάποιο τρόπο συγκαταλέγεται στον  μεσαίο χώρο, είναι ένας μέσος άνθρωπος. η μαία όπως και η νοσηλεύτρια μεταβιβάζει τεχνογνωσία στον λειτουργό υγείας ως προς πρακτικά ζητήματα απαραίτητα στο επείγον, τεχνογνωσία που αποτελεί επιχείρημα ότι η ιατρική είναι πρωτίστως τέχνη και κατόπιν επιστήμη, αφού προηγείται η επιτυχής εξασφάλιση οριστικού αεραγωγού και εξασφάλιση περιφερικής είτε κεντρικής γραμμής της όποιας απόφασης για την  όγκο που θα χορηγηθεί με τον αναπνευστήρα είτε την ταχύτητα και την ποιότητα των χορηγουμένων υγρών. ο τραυματιοφορέας πάλι, άλλος ένας μέσος άνθρωπος,  εκπαιδεύει τον λειτουργό υγείας στη χρήση της σκούπας και στην μετακίνηση του αρρώστου, βέβαια δεν χορηγεί πιστοποίηση από το αμερικανικο  κολέγιο χειρουργών αλλά δεν μπορούμε να τα έχουμε και όλα, έτσι δεν είναι ;



ίσως τελικά να μην αξιζε τον κόπο η διατύπωση όλου  αυτού  του προβληματισμού. ίσως να  ήταν καλύτερα να  συμφωνήσω με την  τοποθέτηση του κ.Γιώργος Ελευθερίου, γ. γ. του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών: «Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι η ενημέρωση μέσω Διαδικτύου ευαισθητοποιεί πολλά άτομα να επισκεφθούν ένα γιατρό. Φυσικά και προκύπτουν προβλήματα, ωστόσο, υπάρχει και μια πολύ θετική πλευρά την οποία πρέπει να αξιοποιήσουμε»

alfie:
O χώρος της Υγείας είναι από τους δημοφιλέστερους για την αναζήτηση πληροφορίας μέσω Ιnternet, για να αναζητήσει είτε ο χρήστης μια πληροφορία που έχει σχέση με τον χώρο της Υγείας είτε ο ασθενής που αναζητεί κάποιο φως για την πάθησή του να αντλήσει θάρρος ή να εισπράξει αισιόδοξα μηνύματα.
Ο αριθμός των Ελλήνων που επισκέπτονται το Διαδίκτυο καθημερινά αυξάνεται. Το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών αναζητεί συνήθως πληροφορίες για συγκεκριμένες παθήσεις, ενώ άλλοι θέλουν να μάθουν για τη σωματική τους άσκηση σε ποσοστό 36%, για τη σεξουαλική τους υγεία σε ποσοστό 10%, ενώ τέλος ένα 6% θέλει να πληροφορηθεί σχετικά με τη διακοπή του καπνίσματος. Το 85% των ασθενών επισκέπτεται το Διαδίκτυο για να πληροφορηθεί σχετικά με την πάθησή του. Τέλος, υπάρχει και μια ομάδα «κατά φαντασία ασθενών» που καταφεύγουν στο Ιnternet για να ταυτίσουν τα ενοχλήματά τους με κάποια ασθένεια. Μάλιστα οι ασθενείς αυτοί ονομάστηκαν «κυβερνο-υποχονδριακοί». Αυξάνεται, λοιπόν, η καθημερινή επισκεψιμότητα στο Ιnternet και ήταν θέμα χρόνου να στραφεί το ενδιαφέρον της πολιτείας προς τον «ποιοτικό» έλεγχο της παρεχόμενης πληροφορίας όσον αφορά την αξιοπιστία και την εγκυρότητά της, ειδικώς όταν έχει σχέση με την Υγεία, που είναι θέμα μερικές φορές ζωής και θανάτου. Εύλογο λοιπόν είναι να τίθεται το ερώτημα: Τι σημαίνει ποιότητα της πληροφορίας και ειδικότερα στον χώρο της Υγείας;
Ποιότητα σημαίνει ότι τα δεδομένα, τα στοιχεία, που αναζητούμε προέρχονται από τεκμηριωμένες και αξιόπιστες πηγές, ικανές να εγγυηθούν για την εγκυρότητα μιας δεδομένης πληροφορίας. Με τον τρόπο αυτόν η πληροφορία-γνώση μπορεί να χρησιμοποιηθεί λ.χ. για τη συγγραφή επιστημονικής εργασίας, για την παροχή συμβουλών, για την εκτίμηση θεραπευτικών χειρισμών, για τη λήψη αποφάσεων, για την ενημέρωση σε αμφιλεγόμενα ιατρικά θέματα και, τέλος, για την ενημέρωση σε νέες θεραπευτικές μεθόδους ή βιοτεχνολογικά επιτεύγματα.
Το Ιnternet, λοιπόν, είναι μια αστείρευτη πηγή γνώσης που σηματοδοτεί την εποχή μας και που ίσως ακόμη δεν έχει εκτιμηθεί στο μέτρο που του αρμόζει. Το Ιnternet όμως εξ ορισμού έχει μια άναρχη δομή, είναι μια ανοιχτή πύλη ελεύθερης πρόσβασης για τους χρήστες, συγχρόνως όμως δίνει και σε οποιονδήποτε τη δυνατότητα χωρίς λογοκρισία και έλεγχο να διοχετεύει πληροφορίες, άλλοτε άχρηστες (spam) και κακόβουλες, άλλοτε παρωχημένες και ανενημέρωτες και ενδεχομένως επικίνδυνες, μια που οδηγούν τον ασθενή-χρήστη σε ανορθόδοξες θεραπείες ή τον καθοδηγούν σε αμφιλεγόμενης υπόληψης θεραπευτές.
Γενικά γίνεται σήμερα μια τεράστια προσπάθεια για να ακολουθήσει ο κυβερνοχώρος ορισμένους κανόνες, ορισμένες νόρμες, με στόχο να μπορέσει να εκτιμηθεί η αξιοπιστία μιας πληροφορίας-γνώσης. Θα ξεστράτιζα όμως από τον σκοπό αυτού του κειμένου αν προσπαθούσα να απαριθμήσω όλες τις προσπάθειες που γίνονται. Φαίνεται, πάντως, ότι τελικά θα επικρατήσει η ανάπτυξη «εργαλείων» (λογισμικών) για την αυτόματη αξιολόγηση της πληροφορίας από τον υπολογιστή ώστε ο μέσος χρήστης να έχει τη δυνατότητα να πληροφορείται για τον βαθμό αξιοπιστίας της πηγής της πληροφόρησης και σε τελική ανάλυση της ίδιας της πληροφορίας χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Ως τότε τι θα κάνει ο δύσμοιρος απλός χρήστης για να ξέρει αν μια ιντερνετική πληροφορία είναι έγκυρη; Βρήκα ιδιαιτέρως χρήσιμα για τον κοινό χρήστη του Διαδικτύου που αναζητεί αξιόλογες μηχανές αναζήτησης πληροφορίας τα έξι ερωτήματα, γνωστά εξάλλου στους ασχολουμένους με την πληροφορία, για να πιθανολογήσουν τον βαθμό αξιοπιστίας μιας «μηχανής» αναζήτησης: κατά πόσο, δηλαδή, η πληροφορία στηρίζεται σε δεδομένα που προέρχονται από υψηλής ποιότητας έρευνες ή εργασίες.
Ας τα διατυπώσουμε λοιπόν: Ποιος, τι, γιατί, πού, πότε και πώς.
Δίνοντας μια απάντηση στα ερωτήματα αυτά μπορεί ο χρήστης κατά κάποιον τρόπο να εκτιμήσει την αξία μιας πληροφορίας.
Ποιος είναι ο συγγραφεύς και ποια είναι η εξειδίκευση και η εμπειρία του επάνω στο θέμα αυτό;
Τι προσπαθεί να μας σερβίρει; Πάντοτε, πιστεύω, πρέπει να υπάρχει ένα σκεπτικισμός γύρω από την ιατρική πληροφορία.
Γιατί γράφτηκε αυτή η πληροφορία; Πού στοχεύει; Πότε γράφτηκε και αν η πληροφορία είναι σύγχρονη ή ανανεωμένη; Πώς μπορώ να αντιληφθώ αν είναι έντιμη και δεν υποκρύπτονται δόλος ή παγίδες;
Τελειώνοντας θα έλεγα ότι εσύ, χρήστη του Ιnternet που προσπαθείς να βρεις μια πληροφορία, θα πρέπει να έχεις υψηλό βαθμό υποψίας όσον αφορά την αξιοπιστία της πληροφορίας και να προσπαθείς να ανιχνεύσεις τι κρύβεται πίσω από αυτήν για να μην οδηγηθείς άθελά σου σε αμφιλεγόμενες και επικίνδυνες ίσως λύσεις της πάθησής σου.
Και πιστεύω τελικά ότι ο καλύτερος σύμβουλός σου είναι αυτός που του έχεις εμπιστευθεί την ευθύνη της υγείας σου: ο γιατρός σου.

ΤΟΥ Γ.Α.ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗ


Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Δημήτριος:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος




 


--- Παράθεση ---Συνεπως ο μεσος ασθςενης κινδυνευει να πεσει στην παγιδα του εμπειρισμου της μηχανιστικης προσεγγισης και της μαθησης δια της παρατηρησης δοκιμης και λαθους.
--- Τέλος παράθεσης ---

ίσως κακώς προσπάθησα να πάω  την κουβέντα λίγο παραπέρα με την αρχική, εκτενή μου τοποθέτηση η οποία προφανώς αποτέλεσε μηχανισμό πυροδοτικό για έκφραση αντιλόγου από τον σεβαστό συνομιλητή πλέον κ.Δημήτριο. εκείνο που με θλίβει περισσότερο όμως είναι η ταύτιση του
κ.Argirios Argiriou με την άποψη του κ.Δημήτριος.

.....
ίσως τελικά να μην αξιζε τον κόπο η διατύπωση όλου  αυτού  του προβληματισμού. ίσως να  ήταν καλύτερα να  συμφωνήσω με την  τοποθέτηση του κ.Γιώργος Ελευθερίου, γ. γ. του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών: «Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι η ενημέρωση μέσω Διαδικτύου ευαισθητοποιεί πολλά άτομα να επισκεφθούν ένα γιατρό. Φυσικά και προκύπτουν προβλήματα, ωστόσο, υπάρχει και μια πολύ θετική πλευρά την οποία πρέπει να αξιοποιήσουμε»


--- Τέλος παράθεσης ---

ο κ. Δημήτρης είναι ο κατωθι:

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

 και επειδη απελπιστηκα να τροποποιω τοοσες φορες την απαντηση μου-με προσβαλε για οχι; αναρωτιομουν!- θεωρηστε τον ολιγον καμμενο μπας και ληξει το θεμα!αλλα οχι και ασπουδαστο!εχω τελειωσει φυσικο!
υγ.θυμαμαι παλια που εγραφα σε κατι μηχανολογους εφυγα στο 3ο μου  ποστ!δεν την παλεψα!

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση