Θέματα Εργασίας > ΕΟΠΥΥ
Ο ΕΟΠΥΥ σε αριθμούς.
Αρχίατρος:
Αν μου εξηγήσει κάποιος ποιά η λογική των 3 φαρμάκων ανά συνταγή θα του ήμουν υποχρεωμένος, καταπολεμούν την... πολυφαρμακία έτσι ; :o
Αδαμάντιος Σκούφαλος:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή ΕίσοδοςΑν μου εξηγήσει κάποιος ποιά η λογική των 3 φαρμάκων ανά συνταγή θα του ήμουν υποχρεωμένος, καταπολεμούν την... πολυφαρμακία έτσι ; :o
--- Τέλος παράθεσης ---
Θεωρώ ότι ξεκίνησε από την εποχή των ατομικών συνταγολογίων και ήταν λόγω οικονομίας χώρο, αφού στην πίσω πλευράς της συνταγής κολλούσαν τα κουπόνια. Αν μπορούσες να γράψεις π.χ. 5 διαφορετικά φάρμακα τότε θα ήθελες πολύ μεγαλύτερες σελίδες για να κολλήσεις τα κουπόνια.
Απλά μετά πέρασε και στην "ηλεκτρονική" ως κάτι απόλυτα "φυσιολογικό"!
Στον αντίποδα, θα ήθελα να μάθω αυτόν που σχεδίασε τα συνταγολόγια του ΟΠΑΔ (νομίζω ΤΥΔΚΥ και κάτι άλλα μικρά ταμεία είχαν επίσης ανάλογου μεγέθους)! Έπρεπε να γράψουμε τόσα στοιχεία σε ένα τόσο δα χαρτάκι, να βάλουμε σφραγίδες (όταν βάζαμε και στις συμμετοχές, ποσότητες και διορθώσεις, δεν φαινόταν τίποτα άλλο) και να κολλήσουν και τα κουπόνια στην πίσω μεριά, να βάλει υπογραφή ο παραλήπτης και υπογραφή και σφραγίδα ο φαρμακοποιός!
Στη δε αναγραφή εξετάσεων, ανάλογες "ομορφιές"!
GirousisN:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
--- Παράθεση ---Ταυτόχρονα πάντως ετοιμάζονται αλλαγές και για τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ).
Έγκυρες πηγές του HealthReport.gr αναφέρουν ότι η ηγεσία του υπουργείου Υγείας εξετάζει σοβαρά την πρόταση που δέχτηκε, να δίνονται συνταγές και για τα φάρμακα που σήμερα αγοράζονται απ ευθείας από το φαρμακείο χωρίς τη συμβολή του γιατρού.
--- Τέλος παράθεσης ---
Θα εκδίδονται συνταγές για τα μη συνταγογραφούμενα. Σχήμα οξύμωρο που λέγαμε στο σχολείο.
Βασικά ΜΥΣΥΦΑ είναι (Μη Υποχρεωτικώς ΣΥνταγογραφούμενα ΦΑρμακα)
--- Τέλος παράθεσης ---
Μικρό το κακό. Το θέμα είναι αν θα αποζημιώνονται ή όχι τα ΜΗΣΥΦΑ. Αν η απάντηση είναι ναι, τότε οι φαρμακευτικές απλώς θα δουν τα clawback & rebate να αυξάνονται και αν όχι απλά θα μετονομαστούν σε ΜΥΑΠΦΑ (Μη Υποχρεωτικώς ΑΠοζημιούμενα ΦΑρμακα).
Άλλη ενδιαφέρουσα παράμετρο πιθανά να αποτελέσει η συνταγογράφηση και των ΓΕΔΙΦΑ, οπότε οι υπεραγορές θα αναγκαστούν να προσλάβουν φαρμακοποιούς. :laugh:
Argirios Argiriou:
14/12/2016
Μελέτη – σταθμός για τα φάρμακα στην Ελλάδα. ( Το παρακάτω άρθρο δεν το παραθέτω γιατί όντως πιστεύω ότι πρόκειται για μελέτη σταθμό αλλά γιατί έχει κάποια ενδιαφέροντες αριθμούς για το πρόσφατο παρελθόν της Υγείας μας).
του Αιμίλιου Νεγκή.
Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να καταλάβει ότι στον τομέα του φαρμάκου έχουμε αποτύχει παταγωδώς. Οι δαπάνες είναι ανεξέλεγκτες και οι πολίτες αναγκάζονται να βάλουν το χέρι όλο και πιο βαθιά στην τσέπη. Μία νέα μελέτη έρχεται να τεκμηριώσει γιατί και πως η πολιτική φαρμάκου της χώρας μας έχει οδηγηθεί στα βράχια, αναδεικνύοντας παράλληλα με ποια κριτήρια είναι δυνατόν να καθορίσουμε επιτέλους πόσα χρήματα πρέπει να δαπανούμε για τη φαρμακευτική περίθαλψη των Ελλήνων.
Η μελέτη – σταθμός για την πολιτική υγείας της χώρα μας έγινε από ομάδα ερευνητών της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας, με επικεφαλής τον καθηγητή κ. Νίκο Μανιαδάκη. Η ερευνητική ομάδα κατέγραψε και ανέλυσε τη διεθνή βιβλιογραφία, με στόχο να βρει ποιες είναι οι παράμετροι εκείνες, από τις οποίες εξαρτάται η φαρμακευτική δαπάνη σε μία χώρα.
Γιατί όμως έγινε η ανάλυση; Απώτερος σκοπός ήταν να προσδιοριστούν για πρώτη φορά ποιες είναι ανάγκες της χώρας σε δαπάνες για φάρμακα. Σημειώνω εδώ ότι την περίοδο 2000 -2009 είχαμε ένα τρικούβερτο πάρτι στον τομέα του φαρμάκου και η Ελλάδα ήταν πρώτη σε δαπάνες για φάρμακα ως προς το ΑΕΠ (2,8%)!
Σας δίνω μερικά νούμερα για να δούμε τι γινόταν: Συνολικά, για υγεία δαπανούσαμε 23 δις ευρώ, από τα οποία περίπου 13,5 δις ήταν δημόσιες δαπάνες και για φάρμακα δαπανούσαμε 5,6 δις στα ασφαλιστικά ταμεία και 1,5 δις στα νοσοκομεία. Δηλαδή, ούτε λίγο ούτε πολύ τα φάρμακα αντιπροσώπευαν περίπου το 45-50% των δημοσίων δαπανών για την υγεία…
Το 2010, εισήλθαμε στο Μνημόνιο και εύλογα οι δανειστές ζήτησαν άμεσες παρεμβάσεις στο χώρο της υγείας και δη στο φάρμακο. Εξαρχής από το πρώτο μνημόνιο τέθηκαν δύο βασικοί δημοσιονομικοί στόχοι στην υγεία:
Οι δημόσιες δαπάνες υγείας να παραμείνουν κάτω του 6,6% του ΑΕΠ.
Η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, δηλαδή, οι δαπάνες του ΕΟΠΥΥ για φάρμακα εκτός νοσοκομείων να είναι 1% του ΑΕΠ.
Το 2009, είχαμε ΑΕΠ περίπου 220 δις ευρώ και η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη ήταν 5,6 δις, ενώ με το μνημόνιο θα έπρεπε σταδιακά να μειωθεί ως τα 2,2 δις ευρώ!
Προς την κατεύθυνση αυτή, ελήφθησαν πολλά μέτρα – συνήθως βεβιασμένα, υπό πίεση και άτσαλα – όπως θετική και αρνητική λίστα φαρμάκων, επιβολή εκπτώσεων, αύξηση της συμμετοχής των ασθενών κ.ο.κ. Η μοναδική σημαντική αλλαγή υπήρξε η καθιέρωση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης,.
Πρακτικά, όμως, τα αποτελέσματα ήταν όμως πενιχρά. Η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη μειώθηκε κυρίως χάρη σε παρεμβάσεις στις τιμές των φαρμάκων, ενώ ελάχιστες παρεμβάσεις έγιναν με στόχο να ελεγχθεί ο όγκος της συνταγογράφησης φαρμάκων. Δεν είναι τυχαίο ότι σε ετήσια βάση ο αριθμός των συνταγών για φάρμακα δεν έχει μειωθεί και ακόμη και σήμερα ξεπερνά τα 62 εκατ. !
Η αδυναμία να ελεγχθούν οι δαπάνες οδήγησαν τους δανειστές να καθιερώσουν πλαφόν στη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη περίπου στα 2 δις ευρώ, που ισχύει από το 2014 μέχρι και σήμερα. Κάθε υπέρβαση καλούνται να την «πληρώσουν» οι ίδιες οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις (σύστημα clawback). Στο μεταξύ βέβαια μειώθηκε κατακόρυφα και το ΑΕΠ της χώρας, φθάνοντας στα 178 δις ευρώ, περιπλέκοντας ακόμη περισσότερο τα πράγματα.
Έρχομαι τώρα στη μελέτη – σταθμό της ομάδας του κ. Μανιαδάκη. Η ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε ότι ευθύς εξαρχής ήταν τελείως αυθαίρετος ο δημοσιονομικός στόχος του 1% επί του ΑΕΠ για τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη.
Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, η διαμόρφωση του προϋπολογισμού για την δαπάνη δεν μπορεί να συνδέεται μόνο με το εισόδημα (όπως γίνεται στην Ελλάδα) αλλά θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και άλλα κριτήρια όπως:
το προσδόκιμο ζωής,
η ηλικιακή σύνθεση του πληθυσμού
οι δείκτες υγείας,
η οργάνωση και δομή του συστήματος και των πολιτικών υγείας
Ειδικότερα, λοιπόν, η ανάλυση των δεδομένων και με αυτά τα κριτήρια απέδειξε ότι χρειάζεται αύξηση του ετήσιου προϋπολογισμού για φάρμακα στη χώρα μας περίπου κατά 250 εκατ. ευρώ. Σήμερα, η υπέρβαση από τον προϋπολογισμό προσεγγίζει τα 450-500 εκατ. ευρώ!
Επίσης, για να είναι επαρκής ο προϋπολογισμός απαιτούνται μέτρα αύξησης της διείσδυσης των φθηνότερων φαρμάκων και ελέγχου στην είσοδο και χρήση των νέων, ακριβών φαρμάκων, ώστε να μεταβληθεί το μείγμα των συνταγογραφούμενων φαρμάκων.
Τέλος, η ανάλυση υποδεικνύει πως η Πολιτική Υγείας χρειάζεται επαναπροσδιορισμό και έμφαση στις μεταρρυθμίσεις και όχι οριζόντιες παρεμβάσεις μόνο στις τιμές των φαρμάκων.
Τι προτείνουν οι ερευνητές; Χρειάζεται, λένε, να δοθεί έμφαση σε παρεμβάσεις όπως:
η αξιολόγηση της καινοτομίας (Health Technology Assessment),
οι συμφωνίες εισαγωγής φαρμάκων στην αγορά,
η αξιοποίηση των στοιχείων του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης για την διοχέτευση των πόρων στην αποζημίωση θεραπειών, όπου υπάρχει τεκμηριωμένο όφελος,
η ένταξη Ελλάδας σε Ευρωπαϊκά Δίκτυα αξιολόγησης και διαπραγματεύσεων,
η επιμόρφωση και η υιοθέτηση κινήτρων για την ορθή συνταγογράφηση.
Ακούει κανείς εκεί στην Αριστοτέλους; Ή ασχολούνται μόνο με το πόσους γιατρούς και νοσηλευτές θα διορίσουν στα νοσοκομεία;
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Ορθοπαιδικός:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος - Posted By: Αιμίλιος Νεγκής 21/12/2016
Ήταν που ήταν στραβό το κλήμα στον ΕΟΠΥΥ, το έφαγε ο γάιδαρος. Όπου κλήμα βλέπε τα έσοδά του και όπου γάιδαρος, το ΙΚΑ. Στον τελευταίο νόμο, που ψηφίστηκε στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα συμπεριλήφθηκαν διατάξεις, σύμφωνα με τις οποίες, το ΙΚΑ και ο ΕΦΚΑ δικαιούνται αποζημίωσης (!) 5% και 2% αντίστοιχα επί των εσόδων που έχουν εισπράξει για λογαριασμό του ΕΟΠΥΥ!
Ειδικότερα, ο νέος νόμος που φέρει τίτλο: «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής συνοχής, ρυθμίσεις για την κοινωνική αλληλεγγύη και εφαρμοστικές διατάξεις του ν. 4387/2016» ψηφίστηκε στις 15 Δεκεμβρίου. Στα άρθρα 62 και 63 προβλέπει επί λέξει τα εξής:
Άρθρο 62: Το ποσοστό αποζημίωσης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για το σύνολο των υπηρεσιών που παρείχε από 1.1.2012 μέχρι 31.12.2016 στον ΕΟΠΥΥ καθορίζεται σε ποσοστό 5% επί του συνόλου των εσόδων που εισέπραξε το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για λογαριασμό του ΕΟΠΥΥ. Το ποσό της αποζημίωσης παρακρατείται από το ποσό της οφειλής των εισφορών, όπως αυτές θα προσδιοριστούν στις 31.12.2016.
Άρθρο 63. Από 1.1.2017 το ποσοστό αποζημίωσης του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) για το σύνολο των υπηρεσιών, που προσφέρει στους ΕΟΠΥΥ και ΟΑΕΔ καθορίζεται σε ποσοστό 2% επί του συνόλου των από τον ΕΦΚΑ εισπραττόμενων εσόδων των εν λόγω φορέων αντίστοιχα. Το ποσό της αποζημίωσης παρακρατείται κάθε μήνα από το ποσό της οφειλής των εισφορών, που συνεισπράττονται από τον ΕΦΚΑ προς τους (προαναφερόμενους) φορείς.
Πρόκειται για ένα πρωτοφανές πανωπροίκι σε βάρος του ΕΟΠΥΥ και μάλιστα το ρόλο του «νταβατζή» παίζει το ίδιο το Κράτος! Θυμίζω, δε, ότι κατόπιν απαίτησης και της τρόικας ψηφίστηκε ρύθμιση, με την οποία θα πρέπει οι εισφορές υγείας να πηγαίνουν αυτομάτως στον ΕΟΠΥΥ. Ρύθμιση, η οποία όχι μόνο δεν εφαρμόζεται, αλλά τώρα αλλά θα πρέπει ο ΕΟΠΥΥ να «επιστρέψει» πόρους στο ΙΚΑ!
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εφαρμογή του άρθρου 63 μεταφράζεται σε ένα κόστος σε βάρος του ΕΟΠΥΥ που αγγίζει τα 350 εκατ. ευρώ! Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι την επίμαχη περίοδο 2012-2016, το ΙΚΑ φέρεται ότι εισέπραξε εισφορές υγείας ύψους περίπου 7 δις ευρώ.
Το θέμα βέβαια είναι ότι το ΙΚΑ δεν έχει αποδώσει τους πόρους αυτούς στον ΕΟΠΥΥ. Διότι προφανώς, οι πόροι διοχετεύονται στον ελλειμματικό κλάδο σύνταξης. Γι’ αυτό και υπήρξε η ρύθμιση για την απευθείας διοχέτευση των πόρων στον ΕΟΠΥΥ, η οποία όπως αναφέραμε όμως παραμένει κενό γράμμα.
Το ΙΚΑ είναι συστηματικός μπαταχτσής σε βάρος του ΕΟΠΥΥ. Σε μηναία βάση το ΙΚΑ έχει προϋπολογιστεί να αποδίδει στον ΕΟΠΥΥ περίπου 200 εκατ. ευρώ, αλλά είναι ζήτημα να αποδίδει το 50-60% του ποσού αυτού. Ήτοι, μόνο 100-120 εκατ. το μήνα!
Και σαν να μην έφτανε αυτό, τώρα, ο ΕΟΠΥΥ καλείται να επιστρέψει 5% επί εσόδων που δεν έχει εισπράξει… Εκεί που μας χρωστάγανε, δηλαδή, μας πήραν και το βόδι!
ΥΓ: Το κύριο μέλημα είναι οι συντάξεις των ψηφοφόρων. Η υγεία περνάει σε δεύτερη μοίρα. Εξάλλου σε όσους οφείλει ο ΕΟΠΥΥΥς υπάρχει και το clawback - δεν τους λείπουν τα φράγκα ευρώ. >:(
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση