Θέματα Εργασίας > ΕΟΠΥΥ

Ο ΕΟΠΥΥ σε αριθμούς.

<< < (65/107) > >>

Argirios Argiriou:
11-10-2017

Οι 1.500 επιχειρήσεις βγάζουν 73 εκατ. ευρώ το μήνα και τα 11.000 φαρμακεία 7,5 εκατ. ευρώ. ( ενδεικτικά οι συμβεβλημένοι Ιατροί του ΕΟΠΥΥ κοστίζουν 110 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος )

Κόκκος άμμου παραμένει το μερίδιο που καταλαμβάνουν στον τζίρο των 11.000 φαρμακείων τα αναλώσιμα που διακινούνται μέσω αυτών, εν αντιθέσει με τις εταιρείες που τα εμπορεύονται, οι οποίες παραμένουν κυρίαρχες στην συγκεκριμένη αγορά και με διαφορά από τον καινούργιο τους ανταγωνιστή.


Παράγοντας από την αγορά των φαρμακείων, μας επεσήμανε ότι ενώ ο τζίρος των αναλώσιμων στην Αθήνα εμφανίζει μία αυξημένη κινητικότητα, αυτό δεν ισχύει στην επαρχία, λόγω των ισχυρών δεσμών συνεργασίας μεταξύ των εταιρειών και των νοσοκομείων. Όσον αφορά την Αθήνα, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία από τον Ιανουάριο, όπως απεικονίζεται και στον παρακάτω πίνακα, η αγορά αυξάνεται σταθερά αλλά με πολύ αργούς ρυθμούς.

Σύμφωνα με τελευταία στοιχεία , σήμερα (9 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης από τα φαρμακεία) ο μηνιαίος πανελλαδικός τζίρος των φαρμακείων- πάντα όσον αφορά τα αναλώσιμα- είναι 7,5 εκατ. ευρώ. Μέγεθος που σημαίνει ότι κατά μέσον όρο κάθε φαρμακείο αποκομίζει περί τα 800 ευρώ -αν και ακούγεται ότι υπάρχουν κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις που συγκεντρώνουν πολύ μεγαλύτερα ποσά- με τη μεικτή κερδοφορία να διαμορφώνεται στα 160 ευρώ (20% μεικτό περιθώριο κέρδους κατά μέσο όρο). Ποσό που επί της ουσίας, σημειώνει η ίδια πηγή, εκτός από αμελητέο είναι και ανύπαρκτο, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι ο ΕΟΠΥΥ πληρώνει «κουτσουρεμένα» τα τιμολόγια που του υποβάλλονται και με πεντάμηνη καθυστέρηση.

Στον αντίποδα των φαρμακείων, βρίσκονται οι 1.500 εταιρείες που τα εμπορεύονται, οι οποίες κρατούν σταθερά τα ηνία της συγκεκριμένης αγοράς και τουλάχιστον επί του παρόντος δεν απειλούνται από κανένα. Πηγές αναφέρουν ότι ο μηνιαίος τους τζίρος (από τα αναλώσιμα) φθάνει τα 73 εκατ. ευρώ. Άρα, μπορεί το μονοπώλιο των εταιρειών να έχει υποστεί μια κάποια ρωγμή, όμως παραμένουν πρωταγωνιστές της εν λόγω αγοράς.

Θα μπορούσαν, εν δυνάμει, τα φαρμακεία να αυξήσουν τον τζίρο τους στην συγκεκριμένη αγορά, σημειώνουν πηγές, αν συμπεριλάμβαναν στην προϊοντική τους γκάμα περισσότερα υλικά και ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό. Γκάμα, που σήμερα επικεντρώνεται ως επί το πλείστον στις ταινίες σακχάρου, σε πολύ περιορισμένο υγειονομικό υλικό (π.χ. σύριγγες) και στα γάλατα. Βεβαίως, μία τέτοια διεύρυνση θα απαιτούσε πολύ περισσότερο χώρο σε τ.μ., παράμετρο που όμως δεν μπορούν να καλύψουν τα περισσότερα φαρμακεία.

Επίσης, ένα άλλο σημείο που δυσχεραίνει την αύξηση της δυναμικής των αναλώσιμων μέσα στα φαρμακεία είναι ότι υπάρχουν πολλά προϊόντα τα οποία δεν έχουν αριθμό ΕΚΑΠΤΥ και αφορά την πιστοποίησή τους που είναι απαραίτητη λόγω της σύμβασης με τον ΕΟΠΥΥ.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
01/11/2017 Health Daily.

ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ ΤΟΥ ΕΟΠΥΥ

Συζήτηση στη Βουλή

Την έντονη αντιπαράθεσή τους σχετικά με την αυτοτέλεια του ΕΟΠΥΥ, εξέφρασαν
ο υπ. Υγείας Ανδρέας Ξανθός και ο βουλευτής Λάρισας με τη Δημοκρατική
Συμπαράταξη Κ. Μπαργιώτας κατά τη διάρκεια συζήτησης στη Βουλή με αφορμή
επίκαιρη ερώτηση του δεύτερου. Ο Υπουργός Υγείας ισχυρίστηκε ότι δεν
αλλάζει κάτι ουσιαστικό στον τρόπο λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ. «Η συγκρότηση, η
λειτουργία και οι αρμοδιότητες του ΕΟΠΥΥ έχουν καθοριστεί με τον ν. 3918/2011.
Αυτός δεν έχει αλλάξει ούτε κατά ένα κόμμα. Αυτό που προστέθηκε είναι
ορισμένες αρμοδιότητες που κακώς, κατά την άποψή μας, δεν υπήρχαν και στην
προηγούμενη εκδοχή του Οργανισμού του Υπουργείου. Η αντίληψή μας είναι
ότι με τη ρύθμιση αυτή την οποία κάναμε, στην ουσία ενισχύεται η πολιτική, η
οργανωτική και η διοικητική εποπτεία του ΕΟΠΥΥ και αναβαθμίζεται ο ρόλος
του», δήλωσε και πρόσθεσε: «Αυτό το οποίο κάναμε, με το προεδρικό διάταγμα
121 είναι να φτιάξουμε τον Οργανισμό του Υπουργείου Υγείας, που προφανώς
ρυθμίζει και τις σχέσεις του Υπουργείου με τους εποπτευόμενους φορείς του. Και
ο ΕΟΠΥΥ είναι ένας αυτοτελής αλλά εποπτευόμενος φορέας του Υπουργείου
Υγείας». Από την πλευρά του κ. Μπαργιώτας, υπερασπίστηκε τον ισχύοντα τρόπο
λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ, επισημαίνοντας ότι «ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να συνεχίσει όπως
σχεδιάστηκε, ως ανεξάρτητος αγοραστής υπηρεσιών, το περίφημο ‘μονοψώνιο’,
το οποίο έχει την ικανότητα να πιέζει τις τιμές, να ελέγχει την ποιότητα και να
διαλέγει, όχι με γυαλιά μυωπίας, ιδεολογικά, μεροληπτώντας υπέρ του κρατικού
ή υπέρ του ιδιωτικού ή υπέρ του ΣΔΙΤ αύριο, μεθαύριο, αλλά βάζοντας σταθερά
κριτήρια κόστους-απόδοσης κάθε φορά». Στην ερώτηση του κ. Μπαργιώτα για
το που θα πάει ο ΕΟΠΥΥ τα επόμενα πέντε χρόνια, ο κ. Ξανθός απάντησε ότι το
πολιτικό σχέδιο είναι το εξής: «Ο ΕΟΠΥΥ είναι ένας φορέας που διαχειρίζεται 5,5
δισεκατομμύρια ευρώ, όταν ο κρατικός προϋπολογισμός, που αφορά τον ευρύτερο
τομέα της υγείας, είναι 4,5 δισεκατομμύρια. Εμείς, λοιπόν, θεωρούμε ότι και ο ένας
και ο άλλος προϋπολογισμός είναι δημόσια δαπάνη υγείας και η δημόσια δαπάνη
υγείας οφείλει κατά προτεραιότητα να καλύπτει, να στηρίζει το δημόσιο σύστημα
υγείας, γιατί αυτό σήμερα έχει ανάγκη η κοινωνία σε μια περίοδο φτωχοποίησης
και αποκλεισμού, που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια. Με τον τρόπο με τον οποίο
προσεγγίζετε το θέμα, αναπαράγετε μια ασφαλιστοκεντρική προσέγγιση για την
πολιτική υγείας που είναι τελείως αναντίστοιχη με τις ανάγκες μιας χώρας που έχει
21%, 22% ανεργία και έχει τεράστιο πρόβλημα στο ασφαλιστικό της σύστημα.
Πραγματικά, είναι μια μάχη χαρακωμάτων που υπερασπίζεται έναν αναχρονισμό
απέναντι σε μια πολιτική ηγεσία και μια Κυβέρνηση που δίνει μια μάχη
σταθεροποίησης, αναβάθμισης και μεταρρύθμισης της δημόσιας περίθαλψης. Αυτή
είναι η ουσία. Ούτε ακρωτηριασμός, ούτε συρρίκνωση, ούτε καταστροφολογία
νομίζω ότι αρμόζει σε αυτή την περίπτωση».

Argirios Argiriou:
10/11/2017

ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτών. Οι αδικημένοι πυλώνες των Δημοσίων Νοσοκομείων.

Με μια διαχρονική αδικία βρίσκονται αντιμέτωποι οι εργαζόμενοι-ες, (ως βοηθοί νοσηλευτών), όσον αφορά τα επαγγελματικά και εργασιακά τους δικαιώματα. Αιτία της αδικίας αυτής είναι ο τρόπος με τον οποίον, προωθήθηκε η νοσηλευτική εκπαίδευση στην Ελλάδα εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια.

Στα Δημόσια Νοσοκομεία, η μισή περίπου δύναμη του συνολικού Νοσηλευτικού Προσωπικού αποτελείται από επαγγελματίες που φέρουν τον τίτλο του βοηθού.

Οι Διοικήσεις των Νοσοκομείων τους επιτρέπουν (πολλές φορές επιβάλουν) να ασκούν πλήρη και υπεύθυνα Νοσηλευτικά καθήκοντα, επί δεκαετίες, τα οποία επιτελούν διαχρονικά επιτυχώς με απόλυτη γνωστική και επαγγελματική επάρκεια, στηρίζοντας έτσι το Δημόσιο Σύστημα Υγείας.

Η  Ελληνική πολιτεία γνωρίζει, ότι οι εν λόγω επαγγελματίες, δεν πιστοποιούνται –νομιμοποιούνται κατά Νόμο να εκτελούν πλήρη και υπεύθυνα νοσηλευτικά καθήκοντα, δεν  τους αναγνωρίζει τα απορρέοντα από αυτήν την επιτυχή άσκηση καθηκόντων, επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα.

Η διαχρονική αδικία όσον αφορά τα επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα των βοηθών νοσηλευτών  οδήγησε στην  δημιουργία των ΣΥΝΔΕ  που εδώ και τρία χρόνια καταβάλλουν προσπάθειες μέσω δυναμικών ενεργειών να πετύχουν   την επαγγελματική αναγνώριση των ΔΕ , καθώς επίσης και την εκπαιδευτική αναβάθμιση αυτών.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών των κινήσεων είναι η απόφαση του Υπουργείου Υγείας, της ένταξης των ΔΕ, στον ενιαίο Νοσηλευτικό Κλάδο.
(Άρθρο 06 – Ενιαίος  Κλάδος  Νοσηλευτικού  Προσωπικού  ΕΣΥ
«Συστήνεται Ενιαίος Κλάδος Νοσηλευτικού Προσωπικού ΕΣΥ που περιλαμβάνει τις κατηγορίες ΠΕ νοσηλευτικής, ΤΕ νοσηλευτικής, ΤΕ μαιών- μαιευτών και ΔΕ νοσηλευτικής.»)
Η ψήφιση αυτού του Νομοσχεδίου αναμένετε να γίνει μέχρι το τέλος του έτους .

Στα Ελληνικά δημόσια νοσοκομεία απασχολούνται σήμερα περίπου 35.420 νοσηλευτές  εκ  των  οποίων το 2,7%  είναι πανεπιστημιακής  εκπαίδευσης (ΠΕ),  το 46% τεχνολογικής  εκπαίδευσης  (ΤΕ),το  41,3 %  δευτεροβάθμιας  εκπαίδευσης  (ΔΕ)  και  το 10% υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

Στο Παναρκαδικό Νοσοκομείο Τρίπολης οι ΠΕ ειναι το 3% οι ΤΕ ειναι το 38% και οι ΔΕ ειναι το 58% της νοσηλευτικής υπηρεσίας.

Όλο το νοσηλευτικό προσωπικό του Νοσοκομείου μας είναι μια γροθιά ενιαία που σκοπό της έχει την προστασία της δημόσιας Υγείας και της υγείας των ασθενών και τα βγάζουν πέρα με απαράμιλλη επαγγελματική συγκρότηση, αυταπάρνηση και συνέπεια προς όφελος των ασθενών. Για τους ασθενείς δεν υπάρχουν ΠΕ,ΤΕ,ΔΕ, αναγνωρίζουν όμως μόνο αυτούς, αυτές που τα δίνουν όλα 24 ώρες το εικοσιτετράωρο για να γίνουν αυτοί καλά και να  μην υποφέρουν και για αυτό, τους είναι ευγνώμονες, όπως και εμείς οι γιατροί που τους αναγνωρίζουμε και εκτιμούμε, το έργο που επιτελούν  και τους βγάζουμε το καπέλο. άνευ αυτών ουδέν το δεόντων γενέσθαι…….

Παπασταματάκης Γεώργιος

Χειρουργός

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
08/11/2017 Αιμίλιος Νεγκής.

Νέα ρύθμιση «βόμβα» για το χώρο του φαρμάκου πρόσθεσαν από το πουθενά οι Ξανθός και Πολάκης στο σχέδιο νόμου για το χρόνο εργασίας των γιατρών, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος. Η ρύθμιση συγκαλύπτει την ανικανότητα κυβέρνησης και ΕΟΠΥΥ να ελέγξουν τις δαπάνες, ευνοώντας μάλιστα συγκεκριμένες εταιρείες – ανάμεσά τους και η Roche!

Το επίμαχο άρθρο 14 του σχεδίου νόμου ορίζει ότι ο υπολογισμός και η επιβολή του ποσού επιστροφής (clawback) για τη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ ανά φαρμακευτική εταιρεία ή κάτοχο άδειας κυκλοφορίας από 1-1-2017 γίνεται ενιαία με τον υπολογισμό του ποσού επιστροφής για την εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη.

Μιλάμε για μία ρύθμιση – έκτρωμα, που βλάπτει την υγιή επιχειρηματικότητα και αποτελεί δείγμα της κυβερνητικής αυθαιρεσίας και ανικανότητας. Διότι τι κάνει πρακτικά; Ενοποιεί αυθαίρετα τη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ με την εξωνοσοκομειακή, με αποτέλεσμα η μεγάλη υπέρβαση της πρώτης να κρύβεται επιμελώς μέσα στη δεύτερη.

Ας δούμε τι γίνεται με αριθμούς: η εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη έχει κλειστό προϋπολογισμό ύψους 1,945 δις ευρώ. Στο πρώτο εξάμηνο  του 2017 και ενώ σχεδόν τριπλασιάστηκαν οι υποχρεωτικές εκπτώσεις (rebates) σε σχέση με πέρσι, είχαμε υπέρβαση της δαπάνης κατά 211 εκατ. ευρώ. Σε ετήσια βάση λοιπόν αναμένουμε υπέρβαση περίπου 422 εκατ. ευρώ.

Στη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ ο κλειστός προϋπολογισμός είναι 58 εκατ. ευρώ. Στο πρώτο εξάμηνο με προϋπολογισμό 29 εκατ. ευρώ είχαμε υπέρβαση κατά 33 εκατ. ευρώ (ποσοστό 110%) και άρα σε ετήσια βάση αναμένουμε υπέρβαση περίπου κατά 66 εκατ. ευρώ!

Με το νομοσχέδιο λοιπόν αυτά τα δύο κονδύλια ενοποιούνται. Έτσι, η μεγάλη υπέρβαση των 66 εκατ. ευρώ της νοσοκομειακής, φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ θα καλυφθεί μέσα στην υπέρβαση της εξωνοσοκομειακής 422 εκατ.

Το μέτρο δεν έχει κανένα δημοσιονομικό όφελος για τον ΕΟΠΥΥ και το Κράτος. Έτσι ή αλλιώς, οι φαρμακευτικές εταιρείες θα κληθούν να επιστρέψουν συνολικά 488 εκατ. ευρώ (422 + 66). Το θέμα είναι πως κατανέμεται το ποσό αυτό…

Το πρόβλημα λοιπόν είναι ότι η εφαρμογή του μέτρου θίγει βάναυσα πολλές φαρμακευτικές επιχειρήσεις (ελληνικές και ξένες), οι οποίες δεν έχουν νοσοκομειακά φάρμακα. Διότι αυτές θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον χρήματα από την υπέρβαση που πραγματοποιούν φάρμακα άλλων εταιρειών, οι οποίες διαθέτουν φάρμακα, που εντάσσονται στη νοσοκομειακή δαπάνη του ΕΟΠΥΥ.

Μία προσεκτική ανάλυση δείχνει ότι από την εφαρμογή του μέτρου ευνοούνται   συγκεκριμένες εταιρείες, που έχουν νοσοκομειακά φάρμακα με υψηλές πωλήσεις (άρθρο 12, παράγραφος 1Α του ν. 3816), όπως: Roche, Genesis Pharma, Novartis, MSD.

Σύμφωνα με την τελευταία αναθεώρηση του σχετικού άρθρου (υπουργική απόφαση Αριθ. Δ3(α)/74015, 27-10-2017) στην κατηγορία αυτή ανήκουν συνολικά 218 φάρμακα υψηλού κόστους. Ενδεικτικά να αναφέρουμε τα AVASTIN, HERCEPTIN, MABTHERA της Roche, ACLASTA, LUCENTIS της Novartis, KEYTRUDA της MSD και ABRAXANE της Genesis.

Μάλιστα, το χειρότερο όλων είναι ότι η ρύθμιση έχει αναδρομική ισχύ από την 1-1-2017. Δηλαδή, ενώ διανύουμε τον 11ο μήνα του έτους και όλες οι επιχειρήσεις έχουν κάνει τον προγραμματισμό τους, έρχεται η ελληνική κυβέρνηση και αναστατώμει την αγορά χωρίς λόγο – αφού το μέτρο δεν έχει κανένα δημοσιονομικό όφελος.

Γιατί λοιπόν η κυβέρνηση περνά τη ρύθμιση; Η αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο αναφέρει ότι «γίνεται για λόγους απλούστευσης των διαδικασιών και ενιαίας αντιμετώπισης των δαπανών φαρμάκων που βαρύνουν άμεσα τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δεδομένου ότι και οι δύο αυτές δαπάνες αναφέρονται στον ίδιο ΚΑΕ (0672)».

Δεν ξέρω αν η κατάσταση είναι για γέλια ή για κλάματα. Αν δεχθώ ότι δεν είναι βαλτοί και διεφθαρμένοι, τότε προφανώς είναι άκρως επικίνδυνοι… Καθώς για λόγους… απλούστευσης, αναστατώνουν για μία ακόμη φορά η αγορά φαρμάκου και πολλές εταιρείες καλούνται στα τέλη της χρονιάς να αλλάξουν άρδην τα πλάνα τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διοικήσεις πολλών επιχειρήσεων είναι εξοργισμένες και ορισμένες μελετούν ακόμη και την υποβολή αγωγών σε βάρος του ΕΟΠΥΥ. Επίσης, έχουν ζητήσει από το σύνδεσμό τους (ΣΦΕΕ) να αποσυρθούν οι εκπρόσωποι του κλάδου από την Επιτροπή Παρακολούθησης της φαρμακευτικής δαπάνης, καταγγέλλοντας τη συμπεριφορά της κυβέρνησης.

Υ.Γ. Θα μου πείτε καλά κάνει η κυβέρνηση και πιέζει τις φαρμακοβιομηχανίες. Τα προηγούμενα χρόνια θησαύρισαν στην Ελλάδα. Συμφωνώ και επαυξάνω. Πράγματι, πλούτισαν σε βάρος των ταμείων και των Ελλήνων φορολογουμένων. Όλοι οι Έλληνες όμως είχαμε πρόσβαση σε όλα τα φάρμακα και μάλιστα με ελάχιστη συμμετοχή στο κόστος.

Δεν είμαστε όμως εκεί. Τώρα έχουμε φθάσει στην άλλη άκρη του εκκρεμούς. Εκεί που βρίσκονται πολλές άλλες χώρες, κυρίως της Α. Ευρώπης. Βρισκόμαστε στο σημείο, που πλέον δεν θα έχουμε πρόσβαση στα νέα φάρμακα και μάλιστα σε μία περίοδο που έρχονται καινοτόμες θεραπείες για τον καρκίνο.

Ίσως με τα οικονομικά δεδομένα εκεί πρέπει να είμαστε. Ας βγουν οι κυβερνώντες να το δηλώσουν ευθαρσώς. Ότι η χώρα δεν έχει πλέον την οικονομική δυνατότητα να παρέχει τις νέες, ακριβές θεραπείες. Και όχι να παραμυθιάζουμε τους πολίτες και να κατηγορούμε τις φαρμακευτικές για εκβιαστική συμπεριφορά…

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
17/11/2017, Capital.
Συνέντευξη στη Βασιλική Κουρλιμπίνη.

Ο Σωτήρης Μπερσίμης κάθισε στην "ηλεκτρική καρέκλα” του ΕΟΠΥΥ πριν από δύο ακριβώς χρόνια. Ο χαρακτηρισμός "ηλεκτρική καρέκλα” δεν είναι τυχαίος, καθώς από τη σύστασή του ο Οργανισμός βρέθηκε αντιμέτωπος με υπέρογκα χρέη, κληρονομιά των ασφαλιστικών ταμείων που εντάχθηκαν σε αυτόν το 2012. Το Δεκέμβριο του 2015, οι οφειλές του ΕΟΠΥΥ προς τις ιδιωτικές επιχειρήσεις της Υγείας άγγιζαν τα 1,7 δισ. ευρώ.

Επίκουρος καθηγητής (στο τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά), ο Σ. Μπερσίμης γνωρίζει καλά τον "κόσμο” των αριθμών. Εντούτοις, ο έλεγχος των δαπανών, η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων και η ανάγκη να μπει τάξη στο ταμείο του Οργανισμού είναι ζητήματα που παραμένουν ακόμη ανοικτά.


- Από την αρχή της σύστασής του το 2012, ο ΕΟΠΥΥ φορτώθηκε με χρέη, κληρονομώντας ουσιαστικά τις οφειλές των ασφαλιστικών ταμείων που εντάχθηκαν σε αυτόν. Πέντε χρόνια αργότερα, οι οφειλές παραμένουν. Πως φτάσαμε σε αυτό το σημείο;

Πράγματι ο ΕΟΠΥΥ "γεννήθηκε" με χρέη καθώς κληρονόμησε τις οφειλές των ασφαλιστικών ταμείων που εντάχθηκαν στον Οργανισμό. Παράλληλα με τον τρόπο που γινόταν η πληρωμή των παρόχων μέχρι και τα τέλη του 2015, ο Οργανισμός δημιουργούσε νέες οφειλές αφού οι πάροχοι αποζημιώνονταν στο 90% των υποβολών τους και το υπόλοιπο 10% παρέμενε απλήρωτο.  Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάσαμε και θέσαμε σε εφαρμογή τη νέα διαδικασία εκκαθάρισης, αποζημιώνοντας το 100% των υποβολών των παρόχων.

Και σήμερα τα οικονομικά αποτελέσματα έχουν διαμορφωθεί ως εξής: από περίπου 2 δισ. ευρώ που ήταν οι οφειλές στα τέλη του 2015 -στις οποίες δεν περιλαμβάνεται το χρέος από τις νοσηλείες στο εξωτερικό ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ- "έπεσαν" στα 1,1 δισ. ευρώ (με τις οφειλές του εξωτερικού) στο τέλος του 2016, καταγράφοντας δηλαδή μία μείωση σχεδόν 50% . Μέχρι και το τέλος του Οκτωβρίου 2017, τα ληξιπρόθεσμα διαμορφώθηκαν σε 840 εκατ. ευρώ, δηλαδή μειώθηκαν περίπου κατά 60%.

Στο σημείο αυτό, να διευκρινίσω πως η μείωση των οφειλών δεν είναι μόνο θέμα αύξησης των πληρωμών, αλλά και ελέγχου των δαπανών, που επιτεύχθηκε μεταξύ άλλων, με τη νέα διαδικασία της εκκαθάρισης που γίνεται πλέον ηλεκτρονικά.

- Πρακτικά, πόσα χρήματα χρωστά πλέον ο ΕΟΠΥΥ;

Σε  ό,τι αφορά τις τρέχουσες πληρωμές, οι οφειλές του ΕΟΠΥΥ προς παρόχους δεν ξεπερνούν τα 150 εκατ. ευρώ και μέρος των οφειλών αυτών είναι σε εκκρεμότητα για λόγους που αφορούν τους παρόχους, όπως για παράδειγμα δεν διαθέτουν ασφαλιστική - φορολογική ενημερότητα ή βρίσκονται σε ένσταση για περικοπές που τους έχουν επιβληθεί.

Ειδικότερα, για το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς έχει εξοφληθεί το 97% των οφειλών (για το υπόλοιπο μπορεί να υπάρχει αδυναμία των επιχειρήσεων να εισπράξουν για οποιοδήποτε λόγο ή να εκκρεμούν ενστάσεις). Για τον Απρίλιο και το Μάιο έχει εξοφληθεί το 93% και τον Ιούνιο το 80%.

Αξίζει να αναφερθεί ότι οφειλές που πληρώνουμε είναι από την τρέχουσα χρηματοδότηση του Οργανισμού, πρακτικά από τον ΕΦΚΑ. Τα φαρμακεία πληρώνονται σε 60 ημέρες, ενώ οι φαρμακευτικές, τα διαγνωστικά κέντρα και οι υπόλοιποι πάροχοι σε ενενήντα ημέρες. (Εγώ πάντως στις 17/11/2017, ως κλινικός Ιατρός, έχω πληρωθεί μέχρι και τον Ιούνιο του 2017) Στόχος μας είναι το επόμενο διάστημα όλες οι πληρωμές να γίνονται σε 60 ημέρες.

Θεωρώ ως αυτονόητο, ο ΕΟΠΥΥ να μην έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές, κάτι το οποίο γίνεται σταδιακά και σήμερα, δεύτερον να αποζημιώνει τους παρόχους στον προβλεπόμενο χρόνο και σε επόμενο στάδιο να γίνει αναδιανομή των πόρων εκεί όπου υπάρχει ανάγκη. Η καταγραφή των αναγκών, άλλωστε, είναι το κομμάτι που έχουμε δώσει τη μεγαλύτερη βαρύτητα τα τελευταία δύο χρόνια. Στο φάρμακο όπως γνωρίζετε υπάρχει ηλεκτρονική συνταγογράφηση, ενώ έχουν γίνει παρεμβάσεις και στις διαγνωστικές εξετάσεις. Γίνονται πράγματι πολλές προσπάθειες, οι οποίες έχουν να κάνουν με τον εξορθολογισμό των δαπανών και την καταγραφή του κόστους.

- Για ποιο λόγο πιστεύετε πως ο Οργανισμός έφτασε σε αυτή την κατάσταση χρεών;

Ένα σοβαρό πρόβλημα, που συνέβαλε καθοριστικά στην αύξηση των οφειλών του Οργανισμού, είναι η ανεπάρκεια ελέγχων. Με τον σωστό σχεδιασμό λύνονται σήμερα τα προβλήματα του παρελθόντος. Τα αποτελέσματα είναι ορατά και αποτυπώνονται στα οικονομικά στοιχεία του Οργανισμού: ο ΕΟΠΥΥ δεν παράγει ληξιπρόθεσμα χρέη. Είναι σημαντικό να μπορεί κάποιος να κατανοεί τα νούμερα, τα μεγέθη και να σχεδιάζει δομικές λύσεις και να αλλάζουν τα πράγματα.

- Τι γίνεται με το θέμα του συμψηφισμού των οφειλών ανάμεσα στο ΕΟΠΥΥ και τους ιδιώτες παρόχους;

Η διαδικασία είναι σε εξέλιξη καθώς δεν έχει "κλειδώσει" ακόμη ο αριθμός των δόσεων. Αρχικά συμφωνήσαμε με τους θεσμούς να καθοριστούν 18 δόσεις. Ωστόσο οι πάροχοι στη συνέχεια ανέφεραν πως οι δόσεις είναι πολύ λίγες. Η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς συνεχίζεται και εκτιμώ πως θα έρθουμε σε συμφωνία για περισσότερες δόσεις.

- Σας προβληματίζει το γεγονός πως η κρατική χρηματοδότηση του ΕΟΠΥΥ θα είναι μειωμένη το 2018; Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες προβλέπεται κάποια αύξηση;

Συνολικά, η χρηματοδότηση από τα ασφαλιστικά ταμεία, που είναι και η βασική μας πηγή εσόδων, έχει αυξηθεί. Η ροή από τον ΕΦΚΑ είναι αυξημένη (είναι αυξημένη το 2017. Δεν είμαι και τόσο αισιόδοξος για το 2018 και το 2019), οπότε εκτιμώ πως δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα.

Αναφορικά με τις δαπάνες, όπως γνωρίζετε η φαρμακευτική δαπάνη παραμένει σταθερή για την επόμενη χρονιά. Αισιοδοξώ εντούτοις πως για τις παροχές περίθαλψης υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης των κλειστών προϋπολογισμών. 

- Τα οικονομικά στοιχεία έχουν βελτιωθεί. Αποτυπώνεται αυτό στην καθημερινότητα του πολίτη- ασθενή;

Το πρώτο βήμα του στρατηγικού μας σχεδίου ήταν η εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας του Οργανισμού. Διότι για να μιλήσεις για ανάπτυξη χρειάζεται να έχεις εξασφαλίσει την ικανότητα σου να αγοράζεις και να αποζημιώνεις  ιατροτεχνολογικές υπηρεσίες και υλικά. Το επόμενο στάδιο, το οποίο υλοποιείται από τον Ιανουάριο του 2017, ήταν η μεταρρύθμιση σε επίπεδο οργάνωσης και διάθεσης των υπηρεσιών υγείας  που καλύπτονται από τον Οργανισμό. Για να λαμβάνουν οι πολίτες βελτιωμένες υπηρεσίες υγείας. Επαρκείς και ποιοτικές. Προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι να δημιουργηθεί ένα ενιαίο πλαίσιο συνεργασίας με όλους τους παρόχους, ξεκάθαρο και δίκαιο. Προέκυψε με αυτόν τον τρόπο η δράση "Συμβάσεις με Όλους" τους παρόχους. (Πάντως υπάρχουν πάρα πολλοί κλινικοί Ιατροί που θέλουν, εδώ και χρόνια, να κάνουν σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ και δεν τους αφήνει ο ΕΟΠΥΥ).

Μέσω αυτού του "συμβολαίου" επιτυγχάνονται αποτελεσματικότερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες για τους πολίτες, σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα και με οικονομική διευκόλυνση. Από την άλλη οι πάροχοι δρουν σε ένα θεσμοθετημένο και ξεκάθαρο, από πλευράς ρυθμιστικών όρων, επιχειρηματικό περιβάλλον. Σύντομα όλοι εμπλεκόμενοι θα διαπιστώσουν τα τεράστια οφέλη της νέας διαδικασίας. Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση σε συνδυασμό με όλες τις δράσεις που λαμβάνουν χώρα οδηγούν τον ΕΟΠΥΥ σε μια νέα εποχή που ανταποκρίνεται στο δίκαιο κοινωνικό αίτημα για βελτιωμένες υπηρεσίες υγείας στο πλαίσιο του δημόσιου συστήματος.

Vicky.kourlibini@capital.gr

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση