Θέματα Εργασίας > ΕΟΠΥΥ
Ο ΕΟΠΥΥ σε αριθμούς.
Argirios Argiriou:
10/12/2018, Καθημερινή.
Της Πεννυ Μπουλουτζα.
Αναβάλλεται επ’ αόριστον το σύστημα υποχρεωτικών παραπομπών από οικογενειακό γιατρό των ασθενών που χρειάζονται εξειδικευμένη φροντίδα. Αν και στον σχεδιασμό του υπουργείου Υγείας ήταν το σύστημα αυτό να ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2019, οι καθυστερήσεις στην ανάπτυξη και στελέχωση επαρκούς αριθμού τοπικών μονάδων υγείας –μικρά ιατρεία της γειτονιάς– και κυρίως η άρνηση των γιατρών να συνεργαστούν ως οικογενειακοί, είχε ως αποτέλεσμα να προκριθεί, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, ένα πολύ πιο ήπιο μοντέλο, κατά το οποίο οι πολίτες που παραπέμπονται από τον οικογενειακό στον ειδικό γιατρό θα έχουν ως «μπόνους» την πιo γρήγορη εξυπηρέτησή τους έναντι όσων κλείνουν ελεύθερο ραντεβού. Μάλιστα αυτό το «μπόνους» θα ισχύσει μόνο σε περιοχές με στοιχειωδώς καλή κάλυψη των πολιτών από οικογενειακό γιατρό όπως π.χ. τα Ιωάννινα, και μόνο για τα ραντεβού στα Κέντρα Υγείας. Η «Κ» σκιαγραφεί τη σημερινή κατάσταση του νέου συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, έναν χρόνο σχεδόν μετά τη λειτουργία των πρώτων τοπικών μονάδων υγείας, αλλά και το τι θα ισχύει από τις αρχές του έτους:
Πόσες τοπικές μονάδες υγείας έχουν ανοίξει έως σήμερα;
Σήμερα λειτουργούν 101 τοπικές μονάδες υγείας σε αστικές περιοχές της χώρας, ενώ εντός του Ιανουαρίου 2019 το υπουργείο Υγείας ετοιμάζεται να ανοίξει άλλες 20. Ο σχεδιασμός είναι να ανοίξουν συνολικά 239 μονάδες σε αστικές περιοχές έως το τέλος του 2019.
Πόσοι είναι οι διαθέσιμοι οικογενειακοί γιατροί μέσω του νέου συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας;
Εως και το τέλος Νοεμβρίου στις υπάρχουσες τοπικές μονάδες υγείας υπηρετούσαν περίπου 250 οικογενειακοί γιατροί, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες διορισμού επιπλέον 250 γιατρών και οι οποίες θα ολοκληρωθούν εντός του Ιανουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι έως τώρα έχουν γίνει δύο προκηρύξεις ενδιαφέροντος για 1.195 θέσεις γιατρών στις ΤΟΜΥ με χαμηλή ανταπόκριση από ενδιαφερομένους. Ρόλο οικογενειακού έχουν αναλάβει και 640 συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ παθολόγοι, γενικοί γιατροί και παιδίατροι (μόλις εγκρίθηκε η υπογραφή συμβάσεων με επιπλέον 70 γιατρούς). Ο αριθμός αυτός είναι μικρός συγκριτικά με 2.800 γιατρούς που «ψάχνει» το υπουργείο για να καλύψει τις ανάγκες. Σταδιακά δραστηριοποιούνται ως οικογενειακοί γιατροί και οι παθολόγοι, γενικοί γιατροί και παιδίατροι των κέντρων υγείας, μονάδων υγείας (πρώην ΠΕΔΥ) και περιφερειακών ιατρείων, οι οποίοι υπολογίζονται σε 2.350. Πολλοί εξ αυτών, κυρίως στην Αθήνα, πάντως αρνούνται να αναλάβουν ρόλο οικογενειακού.
Πόσοι πολίτες έχουν εγγραφεί σε οικογενειακούς γιατρούς έως σήμερα;
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υγείας, έως τα τέλη Νοεμβρίου σε οικογενειακό γιατρό είχαν εγγραφεί 725.000 πολίτες, ενώ εκκρεμούσε η έγκριση και 290.000 αιτήσεων πολιτών για εγγραφή. Σχεδόν το ένα τρίτο των αιτήσεων (εγκεκριμένων ή μη) αφορούσε σε οικογενειακό γιατρό των τοπικών μονάδων υγείας. Από τις αρχές του 2018 έως σήμερα οι επισκέψεις πολιτών στους οικογενειακούς γιατρούς των ΤΟΜΥ ανέρχονται σε περίπου 350.000. Εξ αυτών μόλις το 1%-1,5% χρειάστηκε να παραπεμφθεί σε νοσοκομείο ή σε γιατρό άλλης ειδικότητας.
Πού εντοπίζονται τα μεγαλύτερα κενά σε οικογενειακούς γιατρούς;
Το μεγάλο έλλειμμα καταγράφεται στην Αθήνα, όπου αφενός η πλειονότητα των ιδιωτών παθολόγων, γενικών γιατρών και παιδιάτρων, που είχε έως το τέλος Ιουλίου σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ, αρνήθηκε να συνεργαστεί (έως και την περασμένη Τετάρτη οι συμβεβλημένοι οικογενειακοί γιατροί-παιδίατροι στην Αθήνα ήταν μόλις 266), αφετέρου, πολλοί γιατροί των μονάδων υγείας (πρώην ΠΕΔΥ) δεν αναλαμβάνουν ρόλο οικογενειακού παρά τις «εντολές» του υπουργείου. Αντίθετα, καλή εφαρμογή έχει το σύστημα σε περιοχές της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης αλλά και στα Ιωάννινα, όπου οι οικογενειακοί γιατροί καλύπτουν μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού που αγγίζει το 50%.
Τι αλλάζει από την 1η Ιανουαρίου 2019;
Οπως ανέφερε στην «Κ» ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας του υπουργείου Υγείας Σταμάτης Βαρδαρός, σταδιακά και μόνο στις περιοχές όπου υπάρχει σχετικά καλή κάλυψη του πληθυσμού από οικογενειακούς γιατρούς, οι εγγεγραμμένοι πολίτες θα έχουν μεγαλύτερη ευκολία και ταχύτητα στον προγραμματισμό ραντεβού σε ειδικό γιατρό κέντρου υγείας ή μονάδας ΠΕΔΥ, εφόσον έχουν παραπεμπτικό. Εάν η αναμονή για έναν π.χ. ενδοκρινολόγο είναι ένας μήνας για τον πολίτη που θα αναζητήσει μόνος του ραντεβού, εάν κλείσει το ραντεβού με παραπεμπτικό από τον οικογενειακό γιατρό, θα είναι το πολύ δέκα ημέρες. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί εγκύκλιος από το υπουργείο Υγείας για τις λεπτομέρειες στην αναδιοργάνωση του συστήματος των ραντεβού στα κέντρα υγείας.
Πώς θα γίνεται η πρόσβαση των πολιτών στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων και στους συμβεβλημένους γιατρούς ειδικοτήτων του ΕΟΠΥΥ;
Οπως γίνεται και σήμερα. Στα νοσοκομεία δεν αναμένεται να αλλάξει κάτι ως προς τον προγραμματισμό των ραντεβού στα εξωτερικά ιατρεία, ενώ το ίδιο ισχύει και για τους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ γιατρούς (τουλάχιστον έως να υπογραφεί η νέα σύμβαση). Σημειώνεται ότι αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη διάλογος μεταξύ του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου και του υπουργείου Υγείας για τη νέα σύμβαση των ιδιωτών γιατρών ειδικοτήτων (πλην παθολόγων, γενικών γιατρών και παιδιάτρων) με τον ΕΟΠΥΥ. Το υπουργείο έχει προτείνει οι γιατροί να αποζημιώνονται με υψηλότερο τίμημα για την επίσκεψη μέσω παραπομπής, σε μία προσπάθεια να οδηγήσουν τους ίδιους τους γιατρούς να ζητούν από τους πολίτες παραπεμπτικό από οικογενειακό γιατρό.
Τι πρέπει να κάνουν οι πολίτες;
Κατά το υπουργείο Υγείας, ανεξαρτήτως της ισχύος ή μη του συστήματος παραπομπών, οι πολίτες θα πρέπει να επιδιώξουν να εγγραφούν σε οικογενειακό γιατρό, κατά προτίμηση ηλεκτρονικά, μέσω του πληροφοριακού συστήματος rdv.ehealthnet.gr, με τη χρήση των κωδικών του taxisnet και επιβεβαίωση με τον ΑΜΚΑ, ή σε κάποια δημόσια δομή πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (ΤΟΜΥ, Κέντρο Υγείας, περιφερειακό ιατρείο).
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Ορθοπαιδικός:
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος10/12/2018, Καθημερινή.
Της Πεννυ Μπουλουτζα.
....
Τι αλλάζει από την 1η Ιανουαρίου 2019;
Οπως ανέφερε στην «Κ» ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας του υπουργείου Υγείας Σταμάτης Βαρδαρός, σταδιακά και μόνο στις περιοχές όπου υπάρχει σχετικά καλή κάλυψη του πληθυσμού από οικογενειακούς γιατρούς, οι εγγεγραμμένοι πολίτες θα έχουν μεγαλύτερη ευκολία και ταχύτητα στον προγραμματισμό ραντεβού σε ειδικό γιατρό κέντρου υγείας ή μονάδας ΠΕΔΥ, εφόσον έχουν παραπεμπτικό. Εάν η αναμονή για έναν π.χ. ενδοκρινολόγο είναι ένας μήνας για τον πολίτη που θα αναζητήσει μόνος του ραντεβού, εάν κλείσει το ραντεβού με παραπεμπτικό από τον οικογενειακό γιατρό, θα είναι το πολύ δέκα ημέρες. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί εγκύκλιος από το υπουργείο Υγείας για τις λεπτομέρειες στην αναδιοργάνωση του συστήματος των ραντεβού στα κέντρα υγείας.
Πώς θα γίνεται η πρόσβαση των πολιτών στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων και στους συμβεβλημένους γιατρούς ειδικοτήτων του ΕΟΠΥΥ;
Οπως γίνεται και σήμερα. Στα νοσοκομεία δεν αναμένεται να αλλάξει κάτι ως προς τον προγραμματισμό των ραντεβού στα εξωτερικά ιατρεία, ενώ το ίδιο ισχύει και για τους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ γιατρούς (τουλάχιστον έως να υπογραφεί η νέα σύμβαση). Σημειώνεται ότι αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη διάλογος μεταξύ του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου και του υπουργείου Υγείας για τη νέα σύμβαση των ιδιωτών γιατρών ειδικοτήτων (πλην παθολόγων, γενικών γιατρών και παιδιάτρων) με τον ΕΟΠΥΥ. Το υπουργείο έχει προτείνει οι γιατροί να αποζημιώνονται με υψηλότερο τίμημα για την επίσκεψη μέσω παραπομπής, σε μία προσπάθεια να οδηγήσουν τους ίδιους τους γιατρούς να ζητούν από τους πολίτες παραπεμπτικό από οικογενειακό γιατρό.....
--- Τέλος παράθεσης ---
Τυπικά δεν αλλάζει τίποτα απο 1/1/19 και αυτά περί ταχύτητας είναι παραμύθια. Τα ΕΙ των νοσοκομείων και των ΠεΔΥ έχουν ήδη κλείσει τα ραντεβού των επόμενων μηνών. Πως θα προσθέσουν τα παραπάνω από τα παραπεμπτικά των οικογενειακών; Ας δούμε τη Χριστουγεννιάτικη εγκύκλιο πρώτα....
Το ενδιαφέρον για τη νέα σύμβαση είναι το "υψηλότερο τίμημα για την επίσκεψη μέσω παραπομπής". Νομίζω πρώτη φορά ακούστηκε αυτό. Και νομίζω ότι ο διάλογος με τον ΠΙΣ σταμάτησε μετά την εμμονή του ΕΟΠΥΥ στο clawback στις επισκέψεις (ή έστω πληρωμή με διαφορετική τιμή ανάλογα με τον αριθμό επισκέψεων ή συμβεβλημένων ιατρών). Ανακοίνωση νεώτερη πάντως από τον ΠΙΣ δεν υπάρχει.
Argirios Argiriou:
17/12/2018
1,942 δις.προβλέπονται τα έσοδα του ΕΣΥ για το 2019. Όλα όσα είπε ο Υπουργός για τον προϋπολογισμό.
Για το 2019 προβλέπονται έσοδα 1,942 δις για το ΕΣΥ ( έσοδα 1,942 δις. για το ΕΣΥ ? ? ? Από που έχει έσοδα το ΕΣΥ ? ? ? ) και έξοδα 1,866 δις, είπε ο Υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός στην Ομιλία του για τον προϋπολογισμό 2019 στην Βουλή .
Ενώ , τόνισε ο κ. Ξανθός ότι << με 128,5 εκ. ευρώ ενισχυθήκαν οι δημόσιες δαπάνες υγείας , 92,5 εκ. στους κλειστούς προϋπολογισμούς του φαρμάκου και των λοιπών παροχών του ΕΟΠΥΥ και 36 εκ. ευρώ στις λειτουργικές –πλην φαρμάκου- δαπάνες του ΕΣΥ.>> .
Αυτή η στήριξη αποτελεί συνέχεια της πολύ κρίσιμης ενίσχυσης που δέχτηκε το Δημόσιο Σύστημα Υγείας τα τελευταία 4 χρόνια. Η σωρευτική αύξηση των πιστώσεων (του ορίου δαπανών δηλαδή) για το ΕΣΥ ( νοσοκομεία-ΥΠΕ) την περίοδο 2015-2018 ήταν σε δεδουλευμένη βάση 674 εκ. ευρώ, σε σχέση με αυτό που προέβλεπε το προηγούμενο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα ( ΜΠΔΣ 2015-2018) της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. ‘’ τόνισε ο Υπουργός.
Δημοσιονομική ένεση» μαζί με την «αιμοδότηση» του ΕΣΥ
Αυτή η «δημοσιονομική ένεση» μαζί με την «αιμοδότηση» του ΕΣΥ με πάνω 6.000 μόνιμους γιατρούς +λοιπό προσωπικό ( έχουν αναλάβει υπηρεσία 1648 γιατροί ΕΣΥ και 4075 νοσηλευτές-λοιπό παραϊατρικό προσωπικό ), με 4500 περίπου επικουρικούς εργαζόμενους ( 2981 γιατροί+ 1445 λοιπό προσωπικό), καθώς και με 4000 συμβασιούχους μέσω ΟΑΕΔ, επέτρεψε την επιβίωση και σταδιακή αναβάθμιση της δημόσιας περίθαλψης στη χώρα, η οποία βεβαίως δεν ήταν ούτε αυτονόητη, ούτε δεδομένη, ούτε εύκολη υπόθεση, είπε ο κ. Ξανθός
Στην συνέχεια υπογράμμισε ο Υπουργός ότι ‘’ Η αυξητική τάση των δημόσιων δαπανών υγείας θα συνεχιστεί και τα επόμενα 4 χρόνια, σύμφωνα με το νέο ΜΠΔΣ 2019-2022 και η συνολική ενίσχυση του ορίου αγορών ( πιστώσεων) των νοσοκομείων και του ΕΟΠΥΥ θα ανέλθει στα 476,5 εκ. ευρώ. ‘’
Ενώ, η καθαρή χρηματοοικονομική θέση ( ταμειακά διαθέσιμα-υποχρεώσεις) του ΕΣΥ και του ΕΟΠΥΥ , είπε , βελτιώνεται συνεχώς και αναμένεται στο τέλος του 2018 το θετικό δημοσιονομική αποτέλεσμα για το ΕΣΥ να είναι 161 εκ. και για τον ΕΟΠΥΥ 322 εκ. Αυτό αποδεικνύει ότι η κριτική περί περικοπών που ασκήθηκε πέρυσι για τον προϋπολογισμό του 2018 – και σε μεγάλο βαθμό αναπαράγεται και φέτος- είναι εντελώς αβάσιμη και παραπειστική.
Δεν υπάρχουν περικοπές στις δαπάνες, το αντίθετο μάλιστα, τόνισε ο κ. Ξανθός στην Βουλή . Δηλαδή υπάρχει οριακή αλλά πολιτικά και λειτουργικά σημαντική αύξηση κάθε χρόνο και η μειωμένη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό υπερκαλύπτεται με την αυξημένη μεταβίβαση πόρων από τον ΕΟΠΥΥ στο ΕΣΥ.
Τι προβλέπεται για το ΕΣΥ ΤΟ 2019;
Για το 2019 προβλέπονται έσοδα 1,942 δις. για το ΕΣΥ και έξοδα 1,866 δις. Άρα η αγορά φαρμάκων, υγειονομικού υλικού, αντιδραστηρίων κλπ καθώς και η μισθοδοσία επικουρικού προσωπικού και συμβασιούχων είναι απολύτως διασφαλισμένη. Σε κάθε περίπτωση όμως, έχουμε αποδείξει τα προηγούμενα χρόνια ότι αν χρειαστεί προσαύξηση του προϋπολογισμού λόγω αυξημένων αναγκών των νοσοκομείων, αυτή εγκρίνεται από το ΓΛΚ. Και πάντα το τελικό όριο δαπανών υπερβαίνει το αρχικό που είχε προϋπολογιστεί. Το 2018 υπήρξε ενίσχυση κατά 60 εκ. των λειτουργικών δαπανών του ΕΣΥ και κατά 190 εκ. της δαπάνης για το νοσοκομειακό φάρμακο.
Τι συνέβη στην Υγεία τα προηγούμενα 4χρόνια;
Αυτό που συνέβη λοιπόν στη Υγεία τα προηγούμενα 4χρόνια είναι ότι, στο ίδιο μνημονιακό πλαίσιο, στο ίδιο περιβάλλον δημοσιονομικής πειθαρχίας και επιτροπείας, θέσαμε άλλες κοινωνικές και πολιτικές προτεραιότητες, υλοποιήσαμε ένα διαφορετικό πολιτικό σχέδιο και αποδείξαμε ότι ο αποκλεισμός των ανασφάλιστων και οι ανισότητες στην Υγεία δεν είναι αποδεκτές, ότι η εγκατάλειψη και απαξίωση του ΕΣΥ δεν είναι μονόδρομος την περίοδο της κρίσης και ότι η Υγεία μπορεί και πρέπει να είναι πρωτίστως δημόσια υπόθεση.
Η «μεγάλη εικόνα» στο Σύστημα Υγείας
Η «μεγάλη εικόνα» στο Σύστημα Υγείας είναι ότι ξεπεράστηκε οριστικά η φάση της αποδιοργάνωσης του ΕΣΥ και της διακινδύνευσης για το μέλλον του, και σήμερα είναι όρθιο, λειτουργικό και κυρίως προσβάσιμο από όλους χωρίς διακρίσεις, με προβλήματα και δυσκολίες αλλά με αδιαμφισβήτητα βήματα βελτίωσης, με περισσότερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες. Η επιβίωση και ανάταξη του ΕΣΥ και της δημόσιας περίθαλψης, μετά τα πολλαπλά «τραύματα» της προηγούμενης μνημονιακής περιόδου, ήταν ένα επίτευγμα υψηλής κοινωνικής σημασίας που προϋπέθετε ισχυρή πολιτική βούληση, έντιμη και αποτελεσματική διαχείριση και φυσικά αυξημένη δημοσιονομική στήριξη.
Προφανώς η ισότιμη και δωρεάν πρόσβαση όλων των ανασφάλιστων πολιτών στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας ήταν η μεγάλη τομή στην πολιτική Υγείας.
Οι ανασφάλιστοι στην Ελλάδα
Σήμερα οι ανασφάλιστοι στην Ελλάδα, που εξακολουθούν να είναι πάνω από 2 εκατομμύρια, μπορούν πλέον με τη χρήση του ΑΜΚΑ τους να συνταγογραφούνται για τα φάρμακα τους, να πραγματοποιούν εργαστηριακές εξετάσεις στις δημόσιες δομές, να νοσηλεύονται ή να χειρουργούνται στα νοσοκομεία δωρεάν και χωρίς διακρίσεις, να δέχονται εξειδικευμένη και ακριβή φροντίδα χωρίς καμιά χρέωση. Ήδη στο πρώτο 11μηνο του 2018 852.000 ανασφάλιστοι ( με ξεχωριστό ΑΜΚΑ) συνταγογραφήθηκαν για φάρμακα αξίας 205 εκ. ευρώ και για εξετάσεις αξίας 65 εκ. ευρώ.
Η δημόσια δαπάνη Υγείας
Είναι πολύ σημαντικό επίσης από πολιτική άποψη, ότι η δημόσια δαπάνη Υγείας όχι μόνο αυξάνεται σταδιακά μετά το «δημοσιονομικό χαμηλό» του 2014 ( 4,63% του ΑΕΠ) στο 5,16% του ΑΕΠ το 2017, αλλά και ότι αλλάζει η αναλογία Δημόσιο/Ιδιωτικό στο σύνολο των δαπανών υγείας. Το 2014 η σχέση ήταν 58% δημόσια δαπάνη και 42% ιδιωτική, ενώ το 2017 γίνεται 61% και 39% αντίστοιχα. Αυτό πρακτικά σημαίνει αλλαγή συσχετισμών υπέρ του Δημόσιου Τομέα και μείωση της επιβάρυνσης των πολιτών με out off pocket πληρωμές.
Είναι ένα μικρό βήμα στην κατεύθυνση μιας αντι-νεοφιλελεύθερης πολιτικής στην Υγεία, παρά το ότι η λιτότητα είναι παρούσα και δημιουργεί σοβαρούς περιορισμούς. Η περίοδος της εγκατάλειψης και της υστέρησης του ΕΣΥ έναντι του ιδιωτικού τομέα έχει κλείσει οριστικά. Οι πολύ σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές και σύγχρονο εξοπλισμό, οι νέες δομές ΠΦΥ( ΤΟΜΥ), η ενίσχυση των Εργαστηρίων των Κέντρων Υγείας και των δημόσιων δομών αποκατάστασης ( ΚΕΦΙΑΠ), τα 2 νέα νοσοκομεία του ΕΣΥ που δρομολογούνται με τη δωρεά του ΙΣΝ, το Εθνικό Μεταμοσχευτικό Κέντρο μέσω του Ιδρύματος Ωνάση κλπ, δείχνουν ότι το Δημόσιο διευρύνεται και πλέον ανακτά «ζωτικό χώρο» στην Υγεία, αναζητώντας την επικουρική συνδρομή και οριοθετημένη συνεργασία με τον Ιδιωτικό τομέα, με κοινούς κανόνες και μηχανισμούς ελέγχου της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Μείωση των ανισοτήτων στην υγειονομική φροντίδα
Η πιο σημαντική και αδιαμφισβήτητη απόδειξη του «κοινωνικού προσήμου» της πολιτικής Υγείας που ασκήθηκε τα προηγούμενα 3-4 χρόνια, είναι ότι αρχίζει να βελτιώνεται αισθητά ένας σημαντικός δείκτης των ανισοτήτων στην Υγεία : το ποσοστό του πληθυσμού που αναφέρει ανικανοποίητες ιατρικές ανάγκες από 4,1% πριν την κρίση ( 2009) έφτασε στο 14,4% το 2016 και έπεσε στο 10,9% το 2017 μετά το νόμο για την πρόσβαση των ανασφάλιστων, ενώ το ποσοστό αυτό για τους πιο φτωχούς πολίτες υποδιπλασιάστηκε (από το 36,5% στο 19,3%). Κεντρικός πολιτικός στόχος για την Υγεία μετά το Μνημόνιο είναι η μείωση των ανισοτήτων στην υγειονομική φροντίδα λόγω οικονομικής αδυναμίας, δυσκολιών πρόσβασης ( νησιά, άγονες περιοχές), μεγάλων αναμονών ή λειτουργικών ανεπαρκειών του ΕΣΥ.
Άρα, πολιτικές ισότητας και ενδυνάμωση του ΕΣΥ χρειαζόμαστε, περισσότερη και ποιοτικότερη δημόσια περίθαλψη, ορθολογικότερη διαχείριση και αύξηση της αποδοτικότητας των δημόσιων πόρων που επενδύονται στην Υγεία, στροφή στην ΠΦΥ, την πρόληψη και τη Δημόσια Υγεία, μέριμνα όχι μόνο για τη σωματική αλλά και για την Ψυχική Υγεία, δημόσια λογοδοσία των Διοικήσεων, σχεδιασμός των υπηρεσιών και κατανομή των πόρων με βάση τις επιδημιολογικά τεκμηριωμένες ανάγκες υγείας σε κάθε περιοχή, μείωση οικονομικών επιβαρύνσεων των πολιτών, έμφαση στα δικαιώματα και την αξιοπρέπεια των ασθενών.
Κρίσιμος όρος για την εφαρμογή του πολιτικού σχεδίου της καθολικής κάλυψης είναι η διασφάλιση αυξημένου «δημοσιονομικού χώρου» για τη Δημόσια Περίθαλψη και το Κοινωνικό Κράτος. Οφείλουμε, μέσα από ένα προγραμματισμό 4ετίας ( στο πλαίσιο του ΜΠΔΣ) να συγκλίνουμε σταδιακά με τους μέσους ευρωπαϊκούς όρους στις δημόσιες δαπάνες υγείας ως ποσοστό του ΑΕΠ ( στην Ελλάδα 5,2%, στην ΕΕ 6,8%-7,0% ), την κατά κεφαλήν δαπάνη υγείας ( στην Ελλάδα 1650 ευρώ/έτος, τα 2/3 του μέσου όρου στην ΕΕ) και στις άμεσες ιδιωτικές δαπάνες υγείας ( 35% στην Ελλάδα, 15% στην ΕΕ).
Ο βασικός στόχος πρέπει να είναι η αύξηση των δημόσιων δαπανών υγείας κατ’ έτος, έτσι ώστε σε βάθος 4ετίας να συγκλίνουν με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους και υπερβούν το κρίσιμο όριο του 6% του ΑΕΠ, είπε ο Υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός στην Ομιλία του για τον προϋπολογισμό 2019 στην Βουλή .
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Argirios Argiriou:
17-12-2018
Δημήτρης Καραγιώργος.
802 εκατομμύρια ευρώ το ετήσιο κόστος από τις επισκέψεις εξωτερικών ασθενών σε ελληνικά νοσοκομεία.
Κάθε εξωτερικός ασθενής που εξετάζεται σε νοσοκομείο, κοστίζει 108 ευρώ και η συνολική ετήσια επιβάρυνση εκτιμάται πως ανέρχεται στα 802,4 εκατομμύρια ευρώ.
Την οικονομική αιμορραγία που προκαλεί στην Ελλάδα η έλλειψη πρωτοβάθμιας (εξωνοσοκομειακής) φροντίδας, αναδεικνύει μελέτη που δημοσιεύτηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Lancet.
Στη μελέτη, επισημαίνεται πως κάθε εξωτερικός ασθενής που εξετάζεται σε νοσοκομείο, κοστίζει στο σύστημα 108 ευρώ. Η συνολική ετήσια επιβάρυνση είναι τεράστια και εκτιμάται πως ανέρχεται στα 802,4 εκατομμύρια ευρώ.
Μόλις το 15% των ασθενών που πηγαίνουν στα εξωτερικά ιατρεία εισάγονται τελικά για νοσηλεία. Το κόστος για κάθε νοσηλευόμενο ασθενή ανέρχεται στα 2.806 ευρώ.
Εκτός του υψηλού κόστους, οι μαζικές επισκέψεις εξωτερικών ασθενών, προκαλούν δυσλειτουργία στα νοσοκομεία, τα οποία είναι φτιαγμένα να εξυπηρετούν κυρίως επείγοντα και σοβαρά περιστατικά.
Λόγω απουσίας συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας, όπως Κέντρα Υγείας 24ωρης λειτουργίας, μεγάλος αριθμός ασθενών – που θα μπορούσαν να καλυφθούν εκτός νοσοκομείου – συρρέει στα επείγοντα ή στα εξωτερικά ιατρεία των δημόσιων νοσηλευτικών ιδρυμάτων.
Από τη μελέτη του Lancet προκύπτει πως η Ελλάδα έχει από τα υψηλότερα ποσοστά εξωτερικών ασθενών, οι οποίοι έχουν τριπλασιαστεί από το 1990!
Για την κάλυψη των ασθενών αυτών από τα νοσοκομεία απαιτείται περίπου το 0,30% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της χώρας (ΑΕΠ), όταν η Ιταλία διαθέτει το 0,17%, η Ισπανία το 0,27%, ενώ χώρες, όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Γαλλία και η Ιρλανδία, έχουν μηδενικό ποσοστό.
Αλλαγές
Η δημοσίευση της μελέτης είναι επίκαιρη, εξαιτίας των προωθούμενων αλλαγών στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και στον οικογενειακό γιατρό.
Στην Ελλάδα, πραγματοποιούνται ετησίως 11,9 εκατομμύρια επισκέψεις στα τμήματα επειγόντων περιστατικών και πραγματοποιούνται μόλις 2,3 εκατομμύρια εισαγωγές για νοσηλεία.
Σε πολλές περιπτώσεις, δε, τα τμήματα επειγόντων περιστατικών μπλοκάρουν από δεκάδες περιστατικά, τα οποία κάθε άλλο παρά επείγοντα είναι. Εκτιμάται ότι ένα στα τέσσερα “επείγοντα¨ φτάνει στα νοσοκομεία με ασθενοφόρο.
Αλλά, ακόμη και όσοι καλούν το “166” και διακομίζονται με ασθενοφόρο, δεν είναι πραγματικά επείγοντα περιστατικά. Από τους περίπου 1.000 ασθενείς που διακομίζονται καθημερινά με ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ στην Αττική, περίπου οι 400 είναι πραγματικά επείγοντα περιστατικά.
Το ποσοστό όσων διακομίζονται με ασθενοφόρο και εισάγονται για νοσηλεία στα μεγάλα νοσοκομεία της Αττικής κυμαίνεται από 30% έως 50%.
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Argirios Argiriou:
07/01/2019
ΕΟΠΥΥ: “Σφιχτός” προϋπολογισμός για το 2019 - Οι δαπάνες για Φάρμακο εντός και εκτός νοσοκομείων.
Έμφαση στη συγκράτηση της φαρμακευτικής και της δαπάνης των παρόχων Υγείας και το 2019, δίνεται με τον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ.
Τα ποσά είναι σχεδόν ίδια με την προηγούμενη χρονιά, με τις υποχρεωτικές εκπτώσεις και επιστροφές (rebates – clawback) να επικρέμανται ως μόνιμο άγος...
Οι συγγραφείς του κειμένου που συνοδεύει τον προϋπολογισμό αναφέρουν χαρακτηριστικά:
“Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης και της δαπάνης των παρόχων Υγείας σε δεδουλευμένη βάση εντός του ορίου των 2,001 δισ. ευρώ και 1,455 δισεκατομμυρίου αντίστοιχα, κυρίως με τη χρήση των μηχανισμών αυτόματων επιστροφών (clawback) και του κλιμακούμενου ποσοστού επιστροφής (rebate).
Τα προβλεπόμενα ποσά βρίσκονται ήδη σε καθεστώς αναθεώρησης, καθώς εκκρεμεί η Υπουργική Απόφαση με την οποία θα οριστούν τα όρια για τις δαπάνες Υγείας του 2019 (“κλειστοί” προϋπολογισμοί).
Τα ποσά που διατίθενται σε νοσοκομεία ανέρχονται σε 887 εκατομμύρια ευρώ και διαμορφώνονται ως εξής: 737 εκατομμύρια ευρώ προς τα νοσοκομεία του ΕΣΥ, 38 εκατομμύρια προς τα νοσοκομεία ειδικού καθεστώτος, 98 εκατομμύρια σε νοσοκομεία ιδιωτικού δικαίου (Παπαγεωργίου, Ωνάσειο) και 14 εκατομμύρια στις Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ).
Διατίθενται, επίσης, 12 εκατομμύρια ευρώ προς το ΕΚΑΒ και 1 εκατομμύριο προς το Κέντρο Τεκμηρίωσης και Κοστολόγησης Νοσοκομειακών Υπηρεσιών (ΚΕΤΕΚΝΥ).
Το σύνολο των εσόδων του ΕΟΠΥΥ προϋπολογίζεται στα 6,22 δισ. ευρώ, έναντι αρχικού προϋπολογισμού 6,55 δισ. το 2018. Με την τελευταία τροποποίηση του περασμένου έτους, τα έσοδα του Οργανισμού ξεπέρασαν τα 7,6 δισ. ευρώ.
Τα έξοδα προϋπολογίζονται σε 6,18 δισ. ευρώ, έναντι αρχικού προϋπολογισμού 6,51 δισ. το 2018 και τελικής διαμόρφωσης στα 8,06 δισ. ευρώ με την τελευταία τροποποίηση του περασμένου έτους.
Φάρμακο
Η φαρμακευτική δαπάνη προϋπολογίζεται στα 2,783 δισ. ευρώ και το ποσό αυτό αναλύεται ως εξής:
1,94 δισ. ευρώ ο “κλειστός” προϋπολογισμός για εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη.
733 εκατομμύρια ευρώ για οφειλόμενα ποσά προηγούμενων χρήσεων.
55 εκατομμύρια ευρώ η νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη.
55 εκατομμύρια ευρώ η νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη (προηγούμενες χρήσεις).
Από τα παραπάνω ποσά, αφαιρούνται 583 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία αφορούν clawback και rebate και προκύπτει μία ταμειακή δαπάνη 2,2 δισ. ευρώ.
Περίθαλψη
Για την κάλυψη υπηρεσιών Υγείας από άλλους παρόχους, προβλέπονται οι εξής δαπάνες:
Φυσικοθεραπείες: 57,44 εκατομμύρια ευρώ συν 25 εκατομμύρια από προηγούμενη χρήση (58,5 συν 31,4 εκατομμύρια ευρώ στον αρχικό προϋπολογισμό του 2018).
Ιδιωτικές Μονάδες Τεχνητού Νεφρού: 134,57 εκατομμύρια ευρώ συν 42 εκατομμύρια για προηγούμενη χρήση (129,5 εκατομμύρια συν 55 εκατομμύρια το 2018).
Κέντρα Αποκατάστασης: 4,923 εκατομμύρια συν 3 εκατομμύρια από προηγούμενη χρήση (5 εκατομμύρια συν 3,6 εκατομμύρια το 2018).
Νοσοκομειακή περίθαλψη: 49 εκατομμύρια συν 700 εκατομμύρια ευρώ για προηγούμενη χρήση (140 εκατομμύρια συν 637 εκατομμύρια ευρώ το 2018). (είναι δυνατόν για Νοσοκομειακή Περίθαλψη ((γενικά)) να δίνουν μόνο 49 εκατομμύρια; )
Ιδιωτικές κλινικές: 217 εκατομμύρια συν 140 εκατομμύρια ευρώ για προηγούμενη χρήση (221 εκατομμύρια συν 285 εκατομμύρια ευρώ το 2018).
Ιδιωτικά Κέντρα Αποκατάστασης: 44,31 εκατομμύρια ευρώ συν 40 εκατομμύρια ευρώ για προηγούμενη χρήση (45 εκατομμύρια συν 65 εκατομμύρια ευρώ το 2018).
Ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές: 41,02 εκατομμύρια συν 23 εκατομμύρια ευρώ για προηγούμενη χρήση (41,5 εκατομμύρια συν 46 εκατομμύρια ευρώ το 2018).
Για υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής έχουν προϋπολογιστεί συνολικά 65,64 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 67 εκατομμυρίων το 2018.
Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links).
Εγγραφή ή Είσοδος
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση