Θέματα Εργασίας > Εργασία στον ιδιωτικό τομέα (αυτοαπασχόληση)

Μπορούν οι Γενικοί Ιατροί να εργαστούν ως Ιατροί Εργασίας σε επιχείρηση;

(1/7) > >>

Argirios Argiriou:
Ρώτησα στην Επιθεώρηση Εργασίας του Νομού Καβάλας  όπου μου έδωσαν τους εξής νόμους:

Ν. υπ´ αριθμ. 3144/2003 (ΦΕΚ 111/Α/8-5-2003) όπου στο Άρθρο 9 γράφει μεταξύ άλλων:
   ……………….
…………………………………
1.   ”Ο ιατρός εργασίας πρέπει να κατέχει και να ασκεί την ειδικότητα της ιατρικής της εργασίας, όπως πιστοποιείται από τον οικείο ιατρικό σύλλογο. Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται ο όρος ”ιατρός εργασίας” νοείται εφεξής ο ιατρός που διαθέτει την ειδικότητα της ιατρικής της εργασίας.”
2.   Κατ´ εξαίρεση, τα καθήκοντα του ιατρού εργασίας, όπως αυτά προβλέπονται στο Ν. 1568/1985 (ΦΕΚ 177 Α´) ”Υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων” έχουν δικαίωμα να ασκούν:

  α) Οι ιατροί χωρίς ειδικότητα, οι οποίοι κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου έχουν συνάψει συμβάσεις παροχής υπηρεσιών ιατρού εργασίας με επιχειρήσεις και αποδεικνύουν την άσκηση των καθηκόντων αυτών συνεχώς επί επτά τουλάχιστον έτη.

  β) Οι ιατροί οι οποίοι κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου εκτελούν καθήκοντα ιατρού εργασίας χωρίς να κατέχουν ή να ασκούν τον τίτλο της ειδικότητας της ιατρικής της εργασίας, αλλά τίτλο άλλης ειδικότητας.

Οι ιατροί των περιπτώσεων α´ και β´ θα πρέπει μέσα σε πέντε (5) έτη από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου να αποκτήσουν τον τίτλο ειδικότητας της ιατρικής της εργασίας αφού ολοκληρώσουν τον κύκλο της εκπαίδευσής τους με βάση τις διατάξεις του Π.Δ. 415/1994 ”Περί του χρόνου ειδίκευσης ιατρών για απόκτηση ειδικότητας” (ΦΕΚ 236 Α´) και του Π.Δ. 213/1986 ”Καθιέρωση της ιατρικής ειδικότητας της ιατρικής της εργασίας” (ΦΕΚ 87 Α´) για την απόκτηση του τίτλου της ειδικότητας της ιατρικής της εργασίας. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕ.Σ.Υ.), καθορίζονται για τους ιατρούς της περίπτωσης β´ οι όροι και οι προυποθέσεις για την απόκτηση της ειδικότητας, τα αντικείμενα και ο τρόπος εκπαίδευσης ανάλογα με την ειδικότητα την οποία ήδη κατέχουν και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Οι ιατροί των περιπτώσεων α´ και β´ υποχρεούνται να καταθέσουν αίτηση για εκπαίδευση προς απόκτηση της ειδικότητας μέσα σε προθεσμία έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. Μετά την πάροδο της πενταετίας δεν επιτρέπεται σε ιατρό που δεν κατέχει τον τίτλο της ειδικότητας της ιατρικής της εργασίας και δεν την ασκεί να εργάζεται και να προσφέρει υπηρεσίες ως ιατρός εργασίας.
……………………….
…………………………………

Ο παραπάνω νόμος συμπληρώθηκε από τον Ν. 3227/2004 (ΦΕΚ 31/Α/24-12-2004) ο οποίος στο άρθρο 29 γράφει:

Η προθεσμία των έξι μηνών εντός της οποίας οι ιατροί των περιπτώσεων α και β της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του Ν. 3144/2003 υποχρεούνται να καταθέσουν αίτηση για εκπαίδευση παρατείνεται σε δεκαοκτώ μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος.

Η περίπτωση β της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του Ν. 3144/2003 (ΦΕΚ 111 Α) αντικαθίσταται ως εξής:

”β) Οι ιατροί οι οποίοι κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου εκτελούν καθήκοντα ιατρού εργασίας χωρίς να κατέχουν ή να ασκούν τον τίτλο της ειδικότητας της Ιατρικής της Εργασίας, αλλά τίτλο άλλης ειδικότητας, καθώς και ιατροί άλλων ειδικοτήτων οι οποίοι αναλαμβάνουν και εκτελούν καθήκοντα Ιατρού Εργασίας μέχρι τη λήξη της προθεσμίας του παρόντος για την κατάθεση αίτησης για εκπαίδευση για απόκτηση ειδικότητας της Ιατρικής της Εργασίας.”


Με άλλα λόγια: Οι ειδικοί Γενικής Ιατρικής που δεν εργάζονται ήδη σαν ιατροί εργασίας δεν μπορούν τώρα να ξεκινήσουν να εργάζονται σαν ιατροί εργασίας.

Πρόβλημα όμως υφίσταται και για αυτούς που εργαζόταν ως ιατροί εργασίας όταν βγήκαν οι παραπάνω νόμοι ακόμη και αν αυτοί οι Ιατροί έκαναν αίτηση για μετεκπαίδευση στο προβλεπόμενο από τους νόμους χρονικό περιθώριο. Αυτό διότι, όπως μου είπαν από την επιθεώρηση εργασίας της Καβάλας, η προβλεπόμενη από τους παραπάνω νόμους μετεκπαίδευση δεν διοργανώθηκε ποτέ από το Ελληνικό Κράτος (!). Οι ιατροί που ζήτησαν άρα να μετεκπαιδευτούν δεν έχουν φυσικά μετεκπαιδευτεί ενώ η προθεσμία για να έχουν αποκτήσει μέσω μετεκπαίδευσης την ειδικότητα της ιατρικής της εργασίας έληξε στις 8/5/2008 !

Από ότι κατάλαβα κανείς δεν γνωρίζει τι πρόκειται να γίνει. Το πιο πιθανό είναι ότι αυτοί οι Γενικοί Ιατροί που ήδη εργάζονται σαν Ιατροί Εργασίας θα συνεχίσουν να εργάζονται σαν Ιατροί Εργασίας. Θα είχε βέβαια ενδιαφέρον να βλέπαμε τι θα γινόταν σε περίπτωση που κάποιος ειδικός Γενικός Ιατρός που δεν έχει εργαστεί ποτέ μέχρι τώρα ως Ιατρός Εργασίας δοκίμαζε να πιάσει δουλειά ως τέτοιος σε μια επιχείρηση. Θα θεωρηθεί παράνομος; Ποιος θα το ελέγξει αυτό; Και τι κυρώσεις θα έχει σε αυτή την περίπτωση; Και αν θεωρηθεί παράνομος αυτός δεν πρέπει να θεωρηθούν παράνομοι μετά τις 8/5/2008 και όλοι οι άλλοι που εργάζονται ήδη σε επιχειρήσεις σαν Ιατροί Εργασίας χωρίς όμως να κατέχουν επίσημα την ειδικότητα της Ιατρικής Εργασίας αν στο μεταξύ δεν βγεί κάποιος καινούριος νόμος;

Επίσης στον πρώτο νόμο που ανέφερα, γράφει σε κάποιο σημείο:
..Με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕ.Σ.Υ.), καθορίζονται για τους ιατρούς της περίπτωσης β´ οι όροι και οι προυποθέσεις για την απόκτηση της ειδικότητας, τα αντικείμενα και ο τρόπος εκπαίδευσης ανάλογα με την ειδικότητα την οποία ήδη κατέχουν και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια...
Γνωρίζει κανείς εάν βγήκε τελικά κάποια απόφαση για το τί χρειάζεται να συμπληρώσει ένας ειδικευμένος Γενικός Ιατρός ώστε να αποκτήσει την ειδικότητα της Ιατρικής της Εργασίας, και αν ναι ποιό είναι το περιεχόμενο αυτής της απόφασης;

Argirios Argiriou:

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
23/01/2013

Απασχόληση ιατρού του ΕΟΠΥΥ ως ιατρού εργασίας.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
13/02/2017

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Argirios Argiriou:
04/07/2018

Χωρίς γιατρούς εργασίας οι επιχειρήσεις – Αδιέξοδο προκαλεί η νέα νομοθεσία του Υπ. Εργασίας.

''Το προφανές αδιέξοδο αναμφίβολα έχει επιπτώσεις στην υγεία των εργαζομένων της χώρας, θέτει σε κίνδυνο τη Δημόσια Υγεία''.

Εξαναγκασμένες να αναστείλουν την παροχή́ υπηρεσιών Ιατρού́ Εργασίας είναι οι εταιρείες ΕΞΥΠΠ, σε επιχειρήσεις και φορείς του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα που θα αιτηθούν νέες συμβάσεις ή ανανεώσεις συμβάσεων μαζί τους ή ακόμη επέκταση συμβάσεων σε νέες εγκαταστάσεις των επιχειρήσεων αυτών, μέχρι να δοθεί λύση στο αδιέξοδο που έχει οδηγήσει η νέα νομοθεσία του Υπουργείου Εργασίας.


Η παραπάνω ενέργεια προκύπτει από την ομόφωνη απόφαση της πρόσφατης Γενικής Συνέλευσης του Πανελλαδικού Συνδέσμου Μελών Επιχειρήσεων ΕΞΥΠΠ (ΠΑΣΥΜΕΠ ΕΞΥΠΠ) και λήφθηκε εκτιμώντας το αδιέξοδο που προκύπτει μετά την έκδοση πρόσφατης Υπουργικής Απόφασης του Υπ. Εργασίας, με την οποία συγκροτείται ο ειδικός κατάλογος, που καταγράφει τους Ιατρούς που δεν διαθέτουν την ειδικότητα της Ιατρικής της Εργασίας και μπορούν να ασκούν κατ’ εξαίρεση καθήκοντα Ιατρού Εργασίας.

Η ΥΑ, υιοθετώντας αυστηρότερα, καταφανώς αντιφατικά και περιοριστικά κριτήρια ένταξης των ιατρών σε αυτόν τον κατάλογο, εντάσσει μόνον 354 ιατρούς που ασκούν κατ’ εξαίρεση καθήκοντα Ιατρού Εργασίας για να καλύψουν τις ανάγκες των επιχειρήσεων σε όλη την Ελλάδα, οι οποίες καλύπτονταν, σύμφωνα με στοιχεία της Επιθεώρησης Εργασίας, μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης του ειδικού καταλόγου (8-5-2018) από 892 Ιατρούς (μεταξύ των οποίων μόνο 106 ειδικοί ιατροί εργασίας).

Επιπλέον, εκτός του γεγονότος ότι οι κατ’ εξαίρεση ασκούντες καθήκοντα Ιατρού Εργασίας περιορίστηκαν στους 354, οι εν λόγω ιατροί, για να προσφέρουν υπηρεσίες ΙΕ πρέπει, με βάση τη νέα νομοθεσία και σύμφωνα με τη διευκρινιστική εγκύκλιο που ακολούθησε την ΥΑ, να διαθέτουν και βεβαίωση από τον Ιατρικό Σύλλογο της περιφερείας τους, με συγκεκριμένο λεκτικό: «ότι δεν υπάρχει ή δεν είναι διαθέσιμος ιατρός με την ειδικότητα της ΙΕ στην περιφέρεια τους». Οι Ιατρικοί Σύλλογοι δεν παρέχουν τις σχετικές βεβαιώσεις με αποτέλεσμα οι Επιθεωρήσεις Εργασίας να μην κάνουν δεκτή καμία ανάθεση καθηκόντων Ιατρού Εργασίας, καμία θεώρηση προγράμματος, όπως πριν από ένα μόλις μήνα.

Από τα παραπάνω εύλογα προκύπτει το συμπέρασμα ότι την επόμενη μέρα εφαρμογής των απαιτήσεων της σχετικής νομοθεσίας, η παροχή υπηρεσιών ιατρικής της εργασίας από ιατρούς του ειδικού καταλόγου οι οποίοι αποτελούν και το μεγαλύτερο όγκο ιατρών που ασχολούνται με το αντικείμενο, καθίσταται ουσιαστικά αδύνατη, φέρνοντας σε αδιέξοδο τις ελληνικές επιχειρήσεις που δεν θα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους, ούτε ως προς τις ελάχιστες επιταγές της νομοθεσίας.

Ποιες είναι όμως οι άμεσες συνέπειες του συγκεκριμένου αδιεξόδου στο οποίο έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις στη χώρα μας;

Επιχειρήσεις που μέχρι χθες απασχολούσαν ιατρούς από τον ειδικό κατάλογο και είχαν πλήρη συμμόρφωση με τη νομοθεσία, σήμερα κινδυνεύουν να θεωρηθούν μη συμμορφωμένες με τη νομοθεσία και να απειλούνται με πρόστιμα.

Το προφανές αδιέξοδο αναμφίβολα έχει επιπτώσεις στην υγεία των εργαζομένων της χώρας, θέτει σε κίνδυνο τη Δημόσια Υγεία, αποτελεί δε, αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Εργασίας, καθώς αν και οι ανάγκες της χώρας είναι γνωστές και απαιτούνται περισσότεροι από 1.000 ιατροί εργασίας για την κάλυψή τους, αυτή τη στιγμή ο συνολικός αριθμός των Ιατρών που μπορεί να ασκήσει καθήκοντα Ιατρού Εργασίας ανέρχεται μόνο στους 110 περίπου, δηλαδή μόνο οι Ιατροί που κατέχουν την συγκεκριμένη ειδικότητα.

Η ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΠΑΣΥΜΕΠ-ΕΞΥΠΠ είναι αποτέλεσμα του αδιεξόδου στο οποίο έχει οδηγηθεί η παροχή της υπηρεσίας Ιατρού Εργασίας και της αδυναμίας να καλυφθούν οι ανάγκες στις περίπου 4.000 επιχειρήσεις της χώρας, που σύμφωνα με τη νομοθεσία υποχρεούνται να παρέχουν στους εργαζόμενους τους τις υπηρεσίες αυτές, αποτελεί μονόδρομο και λήφθηκε με γνώμονα την αξιοπιστία στην παροχή υπηρεσιών των ΕΞΥΠΠ προς τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους, καθώς ξαφνικά και αναιτιολόγητα από την πλευρά του Υπουργείου Εργασίας, δεν δίνεται πλέον στους γιατρούς του ειδικού καταλόγου πρόσβαση στη διαδικασία της παροχής νόμιμης υπηρεσίας ΙΕ.

Αναμφίβολα το αδιέξοδο που δημιούργησε το Υπουργείο Εργασίας επηρεάζει άμεσα τις επιχειρήσεις, που θέλουν και απαιτούν όχι μόνο να είναι σε πλήρη συμμόρφωση με τη νομοθεσία, αλλά να διαθέτουν ταυτόχρονα ουσιαστικές υπηρεσίες του Ιατρού Εργασίας στους εργαζομένους τους, προκειμένου να τους προστατεύσουν.

Ο ΠΑΣΥΜΕΠ ΕΞΥΠΠ έχει από την πρώτη στιγμή αναδείξει το πρόβλημα στις αρμόδιες αρχές και το ίδιο θα συνεχίσει να κάνει προς όφελος των εργαζομένων και των επιχειρήσεων.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση