Αρθρο 26- Σύσταση – Επωνυμία΄΄Οι οποίες εντάσσονται στο ΕΣΥ ΄΄ πηγαίνει στο ΄΄περιφερειακές υπηρεσίες υγείας του ΙΚΑ''
1. Συστήνεται Νομικό Πρόσωπο ημοσίου ικαίου (Ν.Π...) με την επωνυμία Οργανισμός
Παροχών Υγείας (Ο.Π.Υ), το οποίο τελεί υπό εποπτεία του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής
Αλληλεγγύης με έδρα την Αθήνα. Έναρξη λειτουργίας του Οργανισμού ορίζεται η 1η του έκτου μήνα
μετά το μήνα δημοσίευσης του παρόντος νόμου.
Β. Τις Περιφερειακές Υπηρεσίες του ΟΠΥ συγκροτούν οι υφιστάμενες μονάδες των Κέντρων Υγείας,
των Περιφερειακών Ιατρείων, των αγροτικών ιατρείων, των περιφερειακών υπηρεσιών υγείας του
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, πλην των υπηρεσιών νοσοκομειακής υποστήριξης αυτού, οι οποίες εντάσσονται στο
ΕΣΥ, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, καθώς και των υπηρεσιών υγείας των λοιπών
εντασσομένων φορέων και κλάδων υγείας.
Συνεπώς οι επιμελητες των ΚΥ και ΠΙ παυουν να ειναι επιμελητες ΕΣΥ.
Μετατρέπονται σε ιατρους ταμείων ή μάλλον σε ιατρούς ΟΠΥ
Οπότε το ΕΣΥ θα αποτελείται από α) τα ΝΠΔΔ δηλ τα νοσοκομεία δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας περίθαλψης όπως θα προκύψουν μετά τις συγχωνεύσεις, συνδιοικήσεις κλπ (οπότε ένα νοσοκομείο μπορεί να έχει και περιφερειακό τμήμα) και β) τον ΟΠΥ που ως ΝΠΔΔ θα έχει περιφερειακά τμήματά του τα κέντρα υγείας, τα πολυιατρεία του ΙΚΑ κλπ.
Υπάρχουν δύο δεδομένα στην όλη συζήτηση.
-Οι σχεδιαζόμενες αλλαγές στην ΠΦΥ (αν υποτεθεί ότι υπάρχει τέτοια) δεν γίνονται για να δημιουργηθεί επιτέλους ένα αξιόπιστο και λειτουργικό-μη κατακερματισμένο- σύστημα ΠΦΥ, αλλά για να περιοριστούν οι δημόσιες δαπάνες στην υγεία. Να μετακυλιθεί το κόστος στα ασφαλιστικά ταμεία ( για τα οποία το ζητούμενο είναι η κατάρρευση τους για πολλούς λόγους) και στις τσέπες των πολιτών.
Η αφετηρία επομένως των αλλαγών, η φύση και σχεδιασμός τους έχει μόνο δευτερευόντως σχέση με οποιαδήποτε σοβαρή προσπάθεια –κάτι που προϋποθέτει σοβαρή και σε βάθος συζήτηση- αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών υγείας.
Πιθανώς να προκύψουν και θετικά στοιχεία, αλλά είμαι πολύ δύσπιστος από τη στιγμή που η κοινωνία (και οι εμπλεκόμενοι στην ΠΦΥ ως ειδικοί) δε μπορούν να αναδείξουν τις ανάγκες της κοινωνίας ως κεντρικό ζήτημα .
-Η πλήρης προστασία της «αγοράς υγείας» και η ανεμπόδιστη κερδοφορία του ιατροβιομηχανικού συμπλέγματος. Έχω και σε άλλο κείμενο αναφερθεί στα «φάρμακο». Ο πιο εύκολος τρόπος για να εξοικονομηθούν πόροι, θα ήταν η δημιουργία εθνικής φαρμακοβιομηχανίας ή η σύναψη προνομιακών συμβάσεων για διάθεση φαρμάκων μέσω των ταμείων. Κανείς , άραγε , από τους κυβερνητικούς και τροικανούς φωστήρες δεν το έχει σκεφτεί? Απλούστατα , κάτι τέτοιο θα ερχόταν σε σύγκρουση με τα μεγάλα συμφέροντα και τις πολυεθνικές. Έτσι κι αλλιώς το ζητούμενο των ημερών είναι η μετατροπή της χρεοκοπίας και της κρίσης του χρηματοπιστωτικού συστήματος σε κρίση του κόσμου της εργασίας.
Αρκεί να θυμηθούμε λίγο την ιστορία των «δομημένων» .Για το χρηματοπιστωτικό σύστημα έμειναν οι μίζες και τα κέρδη και για το «κοινωνικό κεφάλαιο» των ταμείων και του κόσμου της εργασίας ΟΛΗ η χασούρα.
Ζούμε την εποχή στην οποία η παραγωγή και αναπαραγωγή της κοινωνικής ζωής είναι πλήρως υποταγμένη στις ανάγκες της οικονομίας. Η μοναδική αδιαπραγμάτευτη αξία είναι η ανεμπόδιστη καπιταλιστική συσσώρευση και η πάση θυσία γιγάντωση του χρηματοπιστωτικού κεφαλαίου.
Και εμείς όπως λέει ο Βάρναλης
«Δειλοί , μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα
Προσμένουμε ίσως κάποιο θάμα»
Όπως διαβάζω το νομοσχέδιο μου φαίνεται ότι τα καταφέρνει πολύ καλά εάν οι υπουργικές αποφάσεις που απαιτεί ακολουθήσουν τις ακόλουθες αρχές:
α) παροχή ίδιων παροχών για όλα τα ταμεία
β) ελεύθερη επιλογή οικογενειακού ιατρού με υπαρκτές και αρκετές επιλογές. (μην το κάνουμε σαν το δημόσιο ΙΚΑ όπου ο κάθε "οικογενειακός" μόνο φάρμακα προλάβαινε να γράψει με 3000 ασφαλισμένους να τον έχουν δηλώσει και άλλες 2000 να παρακαλάνε να τον δηλώσουν κι αυτοί)
γ) τον συναγωνισμό των υπαρχόντων δομών υγείας (δημοσίων και ιδιωτικών) που συμβάλλονται με κοινούς κανόνες παροχής υπηρεσιών στον ασφαλισμένο αλλά διατηρώντας το υπάρχον εργασιακό καθεστώς για το προσωπικό τους ώστε να μην υπάρξουν αντιδράσεις
δ) τον έλεγχο και τον συντονισμό αυτού του δεύτερου ΕΣΥ για την πρωτοβάθμια.
Στο πρόσφατο σχέδιο νόμου και συγκεκριμένα στο 7ο κεφάλαιο (άρθρα 26-29) προβλέπεται η σύσταση του Οργανισμού Παροχών Υγείας (ΟΠΥ) στον οποίο εντάσσονται τα Κέντρα Υγείας, οι αγροτικοί γιατροί, οι Κλάδοι Υγείας ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με τις μονάδες υγείας του, ο ΟΓΑ, ο ΟΑΕΕ ως προς τις παροχές σε είδος, ο ΟΠΑΔ και ο Οίκος Ναύτη.
Είναι αξιοπρόσεκτο ότι στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το σχέδιο νόμου το κεφάλαιο 7 είναι κενό, πράγμα που σημαίνει είτε αδυναμία αιτιολόγησης εκ μέρους της κυβέρνησης μιας τόσο σοβαρής ενέργειας, είτε περιφρόνηση της κοινωνίας και των εργαζομένων στους οποίους η κυβέρνηση απαξιοί την οποιανδήποτε εξήγηση.
Υφίσταται σωρεία ερωτημάτων τα οποία πρέπει να μας απασχολήσουν και τα καταγράφω συνοπτικά:
1. Ποια η σκοπιμότητα μετακίνησης των ΚΥ από το ΕΣΥ στο νεοσύστατο ΝΠΔΔ που επονομάζεται ως ΟΠΥ;
2. Πως θα διοικούνται τα ΚΥ;
3. Πως θα εφοδιάζονται υλικά;
4. Τι θα συμβεί με τις εργασιακές σχέσεις των γιατρών που υπηρετούν στα ΚΥ;
5. Τι θα συμβεί με τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα;Επειδή πρόκειται για σοβαρά ζητήματα που θα απασχολήσουν άμεσα την ΟΕΝΓΕ προκειμένου να προασπίσει αποτελεσματικά τους συναδέλφους των ΚΥ και ΠΙ, για τούτο και παρακαλούμε να έχουμε τη γνώμη κάθε ενδιαφερόμενου, ώστε να σχηματίσουμε συνολική θέση στο ζήτημα.
Τις απόψεις σας μπορείτε να στέλνετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση της ΟΕΝΓΕ oengegr@gmail.com είτε στο φαξ 210-5234725
Συναδελφικά
Δημήτρης Βαρνάβας
varnava1@otenet.gr
http://www.ygeianet.gr/keimeno.php?id=19917
Το email δουλεύει, το site (http://www.oenge.gr/) είναι ανενεργό. Παράρτημα του site είναι το ygeianet ;DΤο YGEIANET δεν είναι παράρτημα της ΟΕΝΓΕ, είναι site συγκεκριμένης παράταξης που εκλέγεται και εκπροσωπείται στην ΟΕΝΓΕ.
Το ότι δεν αναφέρεται πουθενά πως ο οικογενειακός γιατρός θα πρέπει να είναι μόνο γενικός γιατρός, δεν είδα να το σχολιάζει κανείς.
Γιατί άραγε...
Σωστά, αλλά δεν αρκούν οι «κατευθυντήριες οδηγίες» πολύ δε περισσότερο όταν δεν είναι σταθμισμένες στα δεδομένα του χώρου –χώρας που θα εφαρμοστούν. Είναι? Γιατί από όσο θυμάμαι μόνο ένα πακέτο –στο πλαίσιο ενός Intereg- είχε υποστεί αυτή τη διαδικασία. Απαιτείται και αυτό που παρέλειψες, αν και γνωρίζεις καλά (πιστεύω λόγω κεκτημένης ταχύτητας), ένα consensus των Γ.Γ. με κάθε άλλη ειδικότητα (ανάλογα το νόσημα ή το θέμα) όπου –όπως λέει και ο όρος- θα υπάρχει μία minimum συμφωνία για τα όρια διαχείρισης στην ΠΦΥ και παραπομπής του κάθε περιστατικού.Η βιβλιογραφία υπάρχει, και άνθρωποι υπάρχουν. Κι όταν δεν υπάρχουν εγχώριοι, εισάγονται. Αλλά ας μην βάζουμε ως πρόφαση την τελειότητα, σοβαρές επιστημονικές εταιρίες στο εξωτερικό εκδίδουν κατευθυντήριες οδηγίες και χωρίς άλλες ειδικότητες.
1. Έχουμε τη βούληση? (εμείς και οι άλλοι)
2. Έχουμε την αγαθή προαίρεση της προώθησης της ΠΦΥ και κάτω από αυτό το πρίσμα θα εισηγηθούμε σε ένα τέτοιο χώρο? Ή έχουμε εμείς τους φόβους και τις ανασφάλειες (ή τα καβαλημένα καλάμια), εκείνοι δε την αγωνία της απώλειας βιοποριστικών πόρων και ως εκ τούτου και το φάντασμα της ανεργίας, με αποτέλεσμα -αν ο κάναμε- να οδηγούμασταν σε τραγέλαφο και αποτυχία?
Δεν έχω τις απαντήσεις στο 1 και 2. Όμως σίγουρα αυτή η ομοφωνία είναι απαραίτητη για να μπει το τραίνο σε τροχιά.
Κατά τα άλλα, συμφωνώ με την προσέγγιση
Αλήθεια, μπορεί να εκδίδει η Χ Επιστημονική εταιρία οδηγίες για την Ελλάδα χωρίς τους γιατρούς της πρωτοβάθμιας σε ιατρικά θέματα που είναι εξωνοσοκομειακά; Με βάση τα γραφόμενα σας, δεν πρέπει να τις παίρνουμε και πολύ στα σοβαρά ή διαφωνείτε;
-Οδηγίες από ειδικούς και ειδικότητες εκτός ΠΦΥ για την ΠΦΥ? Σαφώς ΟΧΙ, αφού, όπως και να το ψάξεις, είναι κενό επιστημονικών ερεισμάτων.Μόλις κάψατε επίσημες κατευθυντήριες οδηγίες του υπουργείου υγείας.
-Δημήτρη δε διαφωνώ ότι από κάπου πρέπει να αρχίζουμε. Απλά, δεν ανέχομαι –νομίζω με ξέρεις- να ορίζουμε την αρχή, χωρίς να περιγράφουμε και τα επόμενα απαιτητά βήματα, και ας είναι για μετά. Αρκεί να προβλέπονται σε μία «κλιμακωτή» διαδικασία.
-Βεβαίως και θα υπάρχουν διαφωνίες. Αφού καταγράφονται όμως, έχουν σχεδόν την ίδια σημασία με τις συμφωνίες.
-Οδηγίες από ειδικούς και ειδικότητες εκτός ΠΦΥ για την ΠΦΥ? Σαφώς ΟΧΙ, αφού, όπως και να το ψάξεις, είναι κενό επιστημονικών ερεισμάτων.
-Logbook? Δεν αποτελεί κανένα είδος ομοφωνίας. Απλά είναι μία προσπάθεια να αποτυπωθεί σε «μετρήσιμες» και «κωδικοποιημένες» πράξεις και δεξιότητες όλο το περιεχόμενο του Π.Δ. και της απόφασης ΚΕΣΥ που περιλαμβάνουν τα εκπαιδευτικά αντικείμενα της ειδικότητας, με την ελπίδα ότι θα αποτελούσε ένα καλό εργαλείο στα χέρια των ειδικευόμενων για να «πιέζουν» τους «εκπαιδευτές» τους για να τους τα δώσουν. Δεν ξέρω αν ο στόχος επιτεύχθηκε. Μάλλον όχι για λόγους που εκφεύγουν –νομίζω- του παρόντος. Κανονικά, τίποτε περισσότερο δεν πρέπει να περιέχει (και νομίζω δεν περιέχει) από αυτό, πλήν του χαρακτηρισμού ορισμένων πράξεων και δεξιοτήτων ως απολύτως απαραίτητων ή λιγότερο απαραίτητων.
-Πρέπει να αποτελεί το logbook παράλληλα και το πλαίσιο των δράσεων που «μπορεί», «δικαιούται» να ενεργεί ο Γ.Γ.? Ερώτημα «εκ του πονηρού» αφού ουσιαστικά θές να τοποθετηθώ σε αυτό, από το προηγούμενο ποστς σου ακόμη (ή κάνω λάθος?) Θα ανταποκριθώ όμως στο κάλεσμα και θα πώ πως θα μπορούσα να πώ ΝΑΙ, αν ήμουν σίγουρος ότι μεταφέρει αυτούσια το σχετικό Π.Δ. Όμως, επειδή δεν είμαι σίγουρος για αυτό, θα πώ πώς, το Π.Δ. για την εκπαίδευση, οριοθετεί το τι (κατά τεκμήριο) εκπαιδεύεσαι / εκπαιδεύτηκες να κάνεις. Αυτό λοιπόν, ΝΑΙ, είναι το πλαίσιο στο οποίο δικαιούσαι να δραστηριοποιηθείς και κανείς - επιστημονικά και νομικά- δεν μπορεί να σε ενοχλήσει.
Γιατί είναι το μικρότερο πρόβλημα στην όλη υπόθεση. Αυτοί τη στιγμή δεν υπάρχουν οικογενειακοί ιατροί αρκετοί σε αριθμό για να λειτουργήσει ένα σύστημα οικογενειακού ιατρού. Επίσης, ο κόσμος δεν ξέρει τι σημαίνει γενικός ιατρός και τον ταυτίζει με τον παθολόγο. Να πω ότι δεν υπάρχουν και αρκετοίαγενικοί ιατροί που να αξίζουν την ειδικότητα θα γίνω κακός.
Μόλις κάψατε επίσημες κατευθυντήριες οδηγίες του υπουργείου υγείας.
Μόλις κάψατε επίσημες κατευθυντήριες οδηγίες του υπουργείου υγείας.
Μου είναι αδιάφορο. Το τί είναι σωστό με ενδιαφέρει και μόνον.
Όσο για το ότι το ΠΔ αφορά εκπαιδευτικά αντικείμενα, ναι βεβαίως αφορά. Όμως σε λογικά συστήματα λειτουργουσών κοινωνιών και οργανωμένων επαγγελμάτων τα επαγγελματικά δικαιώματα είναι ευθέως σχετιζόμενα με τα εκπαιδευτικά και μόνο. Εδώ έχουμε και "αυτοεκπαιδευθέντες" διά της πείρας Γ.Γ. και άλλους, έτσι για να μη μείνουμε πίσω σε πρωτοτυπίες !!!
Με αφήνουν όμως παγερά αδιάφορο ως πρός το ποίές θα είναι οι θέσεις που θα πάρω. Θα τις πάρω με βάση την επιστημονική τεκμηρίωση, την αλήθεια και τη λογική (όπως τα αντιλαμβάνομαι τουλάχιστον εγώ).
..... Έχω κουραστεί λίγο....
……
Δεν πιστεύω ότι οι θέσεις μιας επιστημονικής εταιρίας για το τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να πραγματοποιεί και με ποια εκπαίδευση/επιμόρφωση αρχική/συνεχιζόμενη πρέπει να υπάρχουν σε νόμο για να μπορούμε να πορευτούμε. Οι θέσεις μιας επιστημονικής εταιρίας όταν αυτές βγαίνουν αιτιολογημένα δημιουργούν το μονοπάτι, το οποίο γίνεται πρακτική (που έχει ισχύ στα δικαστήρια) και ίσως κάποια στιγμή να αποκτήσει και νομική υπόσταση.
… Λυπάμαι.
Το 7ο Κεφάλαιο (Άρθρα 26 έως 29) αφορά στη σύσταση Οργανισμού Παροχών Υγείαςygeianet (http://www.ygeianet.gr/box/cal/20039.pdf)
- Το γεγονός ότι η φροντίδα που λαμβάνουν σε επίπεδο ΠΦΥ στα αστικά κέντρα η πλειοψηφία των συνθρώπων μας είναι αμιγώς ιδιωτική από την τσέπη τους, το έχει πάρει κανείς χαμπάρι;
- Το γεγονός ότι η φροντίδα που λαμβάνουν σε επίπεδο ΠΦΥ στα αστικά κέντρα η πλειοψηφία των συνθρώπων μας είναι αμιγώς ιδιωτική από την τσέπη τους, το έχει πάρει κανείς χαμπάρι;
Θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω.
Η συντριπτική πλειοψηφία του ιδιωτικού τομέα είναι κρατικοδίαιτη & θα σου εξηγήσω τι εννοώ.
1. Η πλειοψηφία των ιδιωτικών ιατρείων λειτουργόυν με ιατρόυς οι οποίοι έχουν παράλληλη απασχόληση σε φορείς του δημοσίου τομέα ( ασφαλιστικά ταμεία , στρατιωτικοί ιατροί , ιατροί σωμάτων ασφαλείας κ.τ.λ) από τον οποίο αντλούν ενίοτε πελατεία.
Αυτό με φιλελεύθερους όρους ονομάζεται αθέμιτος ανταγωνισμός. Πως είναι δυνατόν ο ελεύθερος επαγγελματίας ιατρός και δη ο νέος να κάνει αμιγώς ιδιωτικό επάγγελμα? Απλά δεν είναι δυνατό….
Κάποια στιγμή πρέπει να τελειώνουμε με τους διπλο-τριπλοθεσίτες.
Ο καθείς εφ' ω ετάχθη. –Οι ιατροί του ΕΣΥ στο ΕΣΥ, οι ιατρόι των ταμείων στα ταμεία , οι ιατροί του στρατού και σωμάτων ασφαλείας στις μονάδες τους και οι ελεύθεροι επαγγελματίες στον ιδιωτικό στίβο.
2. Η πλειοψηφία των ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων και των ιδιωτικών κλινικών (ακόμα των εισηγμένων στο Χ.Α) εξαρτώνται άμεσα από την χρηματοδοτική ροή των ασφαλιστικών ταμείων. Μικρό ποσοστο του τζίρου τους αποτελεί πλέον χρήμα από την τσέπη, κάτι το οποίο αναμένεται να επιταθεί τα επόμενα έτη.
Εάν το ΕΣΥ καταφέρει να ανταγωνιστεί τον ιδιωτικό τομέα και να αποσπάσει κομμάτι από την χρηματοδοτική του πίτα τότε το λουκέτο θα είναι η μοναδική ρεαλιστική προοπτική για την πλειοψηφία των ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων και των ιδιωτικών κλινικών.
Πιστεύω πως στο τέλος της ημέρας θα επιβιώσει μόνο το ΕΣΥ και μεγάλες ιδιωτικές αλυσίδες παροχής υπηρεσιών υγείας. Ο ελεύθερος επαγγελματίας ιατρός (και όχι μόνο) όπως τον γνωρίζουμε σήμερα θα εκλείψει.
Μακάρι να κάνω λάθος αλλά δεν το νομίζω.
Άρα, αν καταλαβαίνω καλά, στον ΕΟΠΥ δεν εντάσσονται τελικά τα Κ.Υ. και παραμένουν στο ΕΣΥ.
Άρθρο 17 Σκοπός – Υπαγόμενα Πρόσωπα
Σκοπός του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υγείας είναι:
δ. Η συνεργασία των Κέντρων Υγείας, των ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου (αγροτικοί ιατροί) του ΕΣΥ, των μονάδων πρωτοβάθμιας υγείας των ΟΤΑ και άλλων οργανισμών ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ που μαζί με τις μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας του Ε.Ο.Π.Υ… και τους συμβεβλημένους ιατρούς του συνιστούν το δίκτυο πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και η οποία θα γίνεται με βάση όρους που καθορίζονται με απόφαση του Συμβουλίου Συντονισμού του άρθρου 31 του Ν. 3863/2010.
Πάμε τώρα να πιάσουμε αυτό που λες. κατ' αρχήν ξέχασες και τους πανεπιστημιακούς...
Και αυτό γιατί εάν κάποιοι αντλούν πελατεία είναι οι πανεπιστημιακοί και γιατροί του ΕΣΥ που κάνουν απογευματινά ιατρεία. Νομίζω ότι δεν χρειάζεται ιδιαίτερη νοημοσύνη :-X για να γίνει κατανοητό αυτό και αυτοί είναι οι κύριοι ανταγωνιστές των ιδιωτών ιατρών.
Να που οι αγροτικοί γιατροί βαφτίζονται και επίσημα ιατροί του ΕΣΥ.
Άρθρο 17
δ. Η συνεργασία των Κέντρων Υγείας, των ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου (αγροτικοί ιατροί) του ΕΣΥ, ................................
Για όσους έχουν ασχοληθεί λίγο με συστήματα υγείας θα ξέρουν ότι η Ελλάδα διαθέτει το μίγμα όλων των συστημάτων που διαθέτουν άλλες χώρες και τώρα όλα αυτά θα δοκιμαστούν να λειτουργήσουν σε συνεργασία:
α) το Σοβιετικό μοντέλο των πολυ-ιατρείων: Βλέπε ΙΚΑ
β) το βοριο-ευρωπαϊκό μοντέλο του οικογενειακού ιατρού που επιλέγεις και δηλώνεις: βλέπε ΟΑΕΕ-ΤΕΒΕ
γ) το Σουηδικό μοντέλο με κέντρα υγείας στις απομακρυσμένες περιοχές και εξωτερικά ιατρεία νοσοκομείων στις μεγάλες πολεις: βλέπε ΟΓΑ
δ) Το γαλλικό μοντέλο: Ο ιατρός πληρώνεται για κάθε επίσκεψη-ιατρική πράξη: βλέπε ΟΠΑΔ, ΕΤΑΑ, κλπ
Περιμένοντας τι θα ψηφιστεί τελικά......