Καλώς ήρθατε στην διαδικτυακή μας κοινότητα.
Εδώ μπορείτε να συζητήσετε και να ενημερωθείτε για θέματα που αφορούν την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Για να συμμετέχετε και να μπορείτε να κατεβάσετε αρχεία και εικόνες που βρίσκονται στα μηνύματα πρέπει να εγγραφείτε.
Η εγγραφή είναι δωρεάν και θα σας αποσταλεί άμεσα ένα e-mail για την ενεργοποίηση της εγγραφής σας.
Εάν δεν το λάβετε σε λίγα λεπτά ελέγξετε το φάκελο ομαδικής αλληλογραφίας ή το φάκελο SPAM ή το φάκελο ανεπιθύμητης αλληλογραφίας καθώς μπορεί να βρεθεί εκεί από λάθος του λογισμικού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Εάν έχετε ξεχάσει τον κωδικό σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας ξανασταλεί από εδώ.
24 Αυγούστου 2025, 08:29:50

Ψηφοφορία

Με το νέο ασφαλιστικό καθεστώς επιβαρύνεστε

Λιγότερο
1 (11.1%)
Περισότερο
8 (88.9%)

Σύνολο ψηφοφόρων: 9

Αποστολέας Θέμα: Καθεστώς ασφάλισης και σύνταξης. Τι ισχύει τελικά;  (Αναγνώστηκε 640463 φορές)

0 μέλη και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

30 Ιανουαρίου 2025, 06:57:49
Απάντηση #480
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
30-01-2025 in.gr

Ελεύθεροι επαγγελματίες: Ποιες θα είναι οι νέες ασφαλιστικές εισφορές για το 2025

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Αυξήσεις 2,7% στις ασφαλιστικές εισφορές 1,2 εκατομμυρίων αυτοαπασχολούμενων

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
« Τελευταία τροποποίηση: 31 Ιανουαρίου 2025, 17:46:38 από Argirios Argiriou »
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

3 Φεβρουαρίου 2025, 00:25:40
Απάντηση #481
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
01/02/2025 Οδηγός του πολίτη.

Η σύνταξη ανασφάλιστων μετά την αύξηση των κύριων συντάξεων

Η σύνταξη ανασφάλιστων υπερηλίκων μετά την αύξηση των κύριων συντάξεων: Συγκεκριμένα από την 1/1/2025 με την αύξηση των κύριων συντάξεων αυξάνεται και η κατώτατη σύνταξη ανασφάλιστων υπερηλίκων που δικαιούνται από τον ΟΠΕΚΑ, όσοι έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους και ΔΕΝ λαμβάνουν σύνταξη ή άλλη οποιαδήποτε παροχή από την Ελλάδα και το εξωτερικό που να ξεπερνά τα 360 ευρώ.

Η σύνταξη του ανασφάλιστου υπερήλικα διαμορφώνεται στα 409,13 ευρώ

 

Η σύνταξη Ανασφάλιστων Υπερηλίκων, αφορά πολίτες που έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους, μένουν μόνιμα και νόμιμα στην Ελλάδα, δεν δικαιούνται σύνταξης από φορέα ημεδαπής ή αλλοδαπής και πληρούν τις προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 93 του νόμου 4387/2016

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

8 Φεβρουαρίου 2025, 18:20:37
Απάντηση #482
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

28 Φεβρουαρίου 2025, 00:01:01
Απάντηση #483
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Odigostoupoliti   26-02-2025

e-ΕΦΚΑ: Ανανέωση Ασφαλιστικής Ικανότητας για την περίοδο 01/03/2025 έως 28/02/2026. Η Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ υπενθυμίζει στους ασφαλισμένους τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας. Η νέα περίοδος ασφαλιστικής ικανότητας εκτείνεται από την 01/03/2025 έως 28/02/2026.

Προϋποθέσεις Χορήγησης Ασφαλιστικής Ικανότητας

Για μισθωτούς ασφαλισμένους:

Συμπλήρωση τουλάχιστον 50 ημερών ασφάλισης είτε κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος (2024) είτε κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο.

Για μη μισθωτούς ασφαλισμένους (ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους, αγρότες):

Οι νεοεισερχόμενοι στην ασφάλιση πρέπει να έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον δύο (2) μήνες ασφάλισης το προηγούμενο ημερολογιακό έτος ή το τελευταίο δωδεκάμηνο πριν από την ημερομηνία προσέλευσης ή επέλευσης του ασφαλιστικού κινδύνου.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η καταβολή των απαιτούμενων ασφαλιστικών εισφορών σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Ειδικές Ρυθμίσεις για Μη Μισθωτούς

Ετήσια ασφαλιστική ικανότητα χορηγείται εφόσον οι συνολικές οφειλές στον e-ΕΦΚΑ και το ΚΕΑΟ (2017-2024) δεν υπερβαίνουν τα 100€.

Μηνιαία ασφαλιστική ικανότητα χορηγείται εφόσον υπάρχει ενεργή ρύθμιση οφειλών και τηρείται κανονικά.

Τρόποι Ενημέρωσης

Οι ασφαλισμένοι μπορούν να ελέγχουν την ασφαλιστική τους ικανότητα μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας “Ασφαλιστική Ικανότητα” στον ιστότοπο του e-ΕΦΚΑ (Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος).

Εξυπηρέτηση πολιτών για θέματα ασφαλιστικής ικανότητας:

Εξυπηρέτηση από οποιαδήποτε Τοπική Διεύθυνση: Οι ασφαλισμένοι θα έχουν τη δυνατότητα για τον μήνα Μάρτιο να διορθώσουν θέματα με την ασφαλιστική τους ικανότητα μέσω οποιαδήποτε Τοπικής Διεύθυνσης του e-ΕΦΚΑ, ανεξαρτήτως ασφαλιστικής υπαγωγής.

Διευκρινίσεις για την Υγειονομική Περίθαλψη

Η απώλεια ασφαλιστικής ικανότητας δεν συνεπάγεται απώλεια του δικαιώματος δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Όλοι οι νόμιμα διαμένοντες πολίτες με ενεργό ΑΜΚΑ έχουν ανεμπόδιστη και δωρεάν πρόσβαση σε νοσηλεία και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στο δημόσιο σύστημα υγείας (δημόσια νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας).

Ειδική μέριμνα έχει ληφθεί για τις ακόλουθες ευάλωτες ομάδες:

Ανήλικους

Άτομα με αναπηρία

Χρονίως πάσχοντες

Οι παραπάνω κατηγορίες δικαιούνται ιατρική κάλυψη και από ιδιώτες γιατρούς για συνταγογράφηση φαρμάκων, θεραπειών και διαγνωστικών εξετάσεων.

Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τον ιστότοπο του e-ΕΦΚΑ ή επικοινωνήστε με τον ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών 1555.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος

Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

3 Απριλίου 2025, 07:47:04
Απάντηση #484
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
capital.gr 01/03/2025
Του Κώστα Κατίκου


Πόσο αυξάνονται οι συντάξεις των εργαζόμενων συνταξιούχων – Τι δείχνουν οι αποφάσεις του ΕΦΚΑ

Αποφάσεις με προσαύξηση συντάξεων σε συνταξιούχους που συνέχισαν να εργάζονται άρχισε να εκδίδει ο ΕΦΚΑ, ξεκινώντας από όσους συνταξιοδοτήθηκαν μετά το Μάιο του 2016 και συνέχισαν να απασχολούνται.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, έχουν εκδοθεί περίπου 500 αποφάσεις με προσαύξηση συντάξεων για εργαζόμενους συνταξιούχους και η ροή συνεχίζεται με βάση τις αιτήσεις προσαύξησης που υποβάλουν οι συνταξιούχοι αφού διακόπτουν την απασχόλησή τους.

Ανάλογα με τα έτη απασχόλησης και τις αποδοχές τους,  ή τις εισφορές που κατέβαλαν, η προσαύξηση σύνταξης για τους εργαζόμενους συνταξιούχους μπορεί να φτάνει ως και τα 109 ευρώ μηνιαίως.

Στην προσαύξηση της σύνταξης λαμβάνονται υπόψη οι ασφαλιστικές εισφορές και όχι ο ειδικός πόρος που δίνουν οι συνταξιούχοι για την απασχόλησή τους.

Για κάθε έτος απασχόλησης οι συνταξιούχοι έχουν προσαύξηση  στη σύνταξη που υπολογίζεται με συντελεστή αναπλήρωσης 0,77% επί του μισθού εργασίας. Αν έχουν απασχόληση ως ελεύθεροι επαγγελματίες λαμβάνονται υπόψη οι μηνιαίες εισφορές σύνταξης μετατρεπόμενες σε μισθό δια του 0,20.

Προϋπόθεση για να πάρουν την αύξηση είναι η διακοπή της απασχόλησης και η υποβολή αίτησης στον ΕΦΚΑ της περιοχής τους.

Οι προσαυξήσεις που δικαιούνται οι συνταξιούχοι από μισθωτή απασχόληση ή από την άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος, ανάλογα με τον μισθό, τις εισφορές και τα έτη απασχόλησης μετά τη συνταξιοδότησή τους διαμορφώνονται ως εξής:

- Συνταξιούχος που απασχολείται ως μισθωτός  για 1 έτος (2024) και έχει μέσο όρο μικτών μηνιαίων αποδοχών 830 ευρώ, θα πάρει μόνιμη αύξηση 6  ευρώ στη σύνταξη. Με 5 χρόνια απασχόλησης (2019-2024) και τις ίδιες αποδοχές θα έχει προσαύξηση σύνταξης 32 ευρώ.

- Συνταξιούχος που απασχολείται ως μισθωτός  για 2 έτη και έχει μέσο όρο μικτών μηνιαίων αποδοχών 1.150 ευρώ, θα πάρει μόνιμη αύξηση 18 ευρώ στη σύνταξη. Με 5 χρόνια απασχόλησης και τις ίδιες αποδοχές θα έχει προσαύξηση σύνταξης 45 ευρώ.

- Συνταξιούχος με μισθωτή απασχόληση που θα συμπληρώσει 5 έτη εργασίας με μέσο όρο μικτών μηνιαίων αποδοχών 2.030 ευρώ, θα πάρει, μόνιμη αύξηση 78 ευρώ στη σύνταξη.

- Συνταξιούχος που συνεχίζει ως αυτοαπασχολούμενος (π.χ. γιατρός) και θα συμπληρώσει 2 έτη απασχόλησης μετά τη συνταξιοδότησή του καταβάλλοντας την υψηλότερη εισφορά κλάδου σύνταξης (567,19 ευρώ για το 2024)  θα πάρει, μόνιμη αύξηση 44 ευρώ στη σύνταξη. Αν συνεχίσει άλλα τρία έτη και διακόψει την απασχόλησή του στα 5 έτη η προσαύξηση στη σύνταξή του θα είναι  110 ευρώ.

 - Συνταξιούχος δικηγόρος, ή μηχανικός που συνεχίζει ως αυτοαπασχολούμενος από το 2018 και συμπληρώσει 6 έτη το 2024 έχοντας καταβάλλει κατά μέσο όρο μηνιαία εισφορά 335 ευρώ  θα πάρει, μόνιμη αύξηση 78 ευρώ στη σύνταξη. Αν ο μέσος όρος της εισφοράς του είναι 420 ευρώ, η προσαύξηση που δικαιούται είναι 97 ευρώ.

Αιτήσεις
 
Για να πάρουν την προσαύξηση στη σύνταξη οι απασχολούμενοι συνταξιούχοι θα πρέπει να υποβάλουν, δήλωση διακοπής της απασχόλησής τους στην ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχει ο ΕΦΚΑ και κατόπιν αίτηση  για συνυπολογισμό του χρόνου που εργάστηκαν και ασφαλίστηκαν στη σύνταξή τους με την ανάλογη προσαύξηση. Οι αιτήσεις υποβάλλονται στις κατά τόπους υπηρεσίες του ΕΦΚΑ όπου  οι συνταξιούχοι είναι εγγεγραμμένοι ως εργαζόμενοι. Προσοχή: Αν δεν δηλώσουν ότι εργάζονται και "συλληφθούν" να απασχολούνται επιστρέφουν 12 συντάξεις στον ΕΦΚΑ.

Σύμφωνα με τροπολογία του υπουργείου Εργασίας, για τους αυτοαπασχολούμενους συνταξιούχους που εργάζονται και χρωστούν εισφορές, προβλέπεται ρύθμιση και αποπληρωμή τους σε έως 24 δόσεις. Η ρύθμιση αφορά τις εισφορές που θα καταστούν ληξιπρόθεσμες μέχρι 31 Μαρτίου 2025. Για τις ληξιπρόθεσμες εισφορές από 1ης Απριλίου 2025 και μετά, θα γίνεται παρακράτηση μέχρι του 25% της σύνταξης για την εξόφλησή τους. Σε κάθε περίπτωση οι συνταξιούχοι που χρωστούν εισφορές μπορούν να αντί ρύθμισης, ή παρακράτησης της σύνταξης να τις εξοφλήσουν εφάπαξ με αίτησή τους στον ΕΦΚΑ

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

8 Απριλίου 2025, 22:59:07
Απάντηση #485
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
08-04-2025 in.gr
Ηλίας Γεωργάκης


Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

21 Ιουλίου 2025, 23:01:30
Απάντηση #486
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator

Κατάταξη Ευρωπαϊκών συντάξεων σε όρους ονομαστικής (euro) και αγοραστικής (PPS) αξίας.
*Eurostat 2022

Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

25 Ιουλίου 2025, 08:28:09
Απάντηση #487
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

3 Αυγούστου 2025, 15:08:53
Απάντηση #488
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
03-08-2025 Ertnews

Στα 1.182 η μέση σύνταξη – Ετήσια αύξηση 3%

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

12 Αυγούστου 2025, 09:43:56
Απάντηση #489
Αποσυνδεδεμένος

Argirios Argiriou

Moderator
Κουτί της Πανδώρας 10/08/2025

Απόφαση-σταθμός του Πρωτοδικείου Αθηνών: Εργασία στο Δημόσιο έως 74 ετών για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος
Δεν απολύονται οι εργαζόμενοι, ηλικίας άνω των 60 ετών, που προσλήφθηκαν για να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα

Το Πρωτοδικείο Αθηνών εξέδωσε σημαντική απόφαση (2140/2025) που επιτρέπει την παραμονή εργαζομένων άνω των 60 ετών στο Δημόσιο, ώστε να συμπληρώσουν τον απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης και να κατοχυρώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα.

Η δικαστική απόφαση στηρίζεται σε προγράμματα απασχόλησης μακροχρόνια ανέργων ηλικίας 55-74 ετών, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα εργασίας έως και τα 74 έτη, σύμφωνα με το άρθρο 61 του νόμου 5045/2023. Η διάρκεια επιδότησης των συμβάσεων από τη ΔΥΠΑ περιορίζεται στους 24 μήνες, αλλά η απόφαση τονίζει ότι η εργασιακή σχέση μπορεί να συνεχιστεί μετά, εφόσον ο εργοδότης το επιθυμεί, προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο σκοπός της θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

Η ΕΝΥΠΕΚΚ καλεί την κυβέρνηση να εφαρμόσει αυτή την απόφαση και να εναρμονίσει τις δημόσιες υπηρεσίες με τον νομικό συλλογισμό της, ενισχύοντας την κοινωνική προστασία και το δικαίωμα εργασίας των ηλικιωμένων.

Η απόφαση υπογραμμίζει τη σημασία της συνέχισης της απασχόλησης για την κάλυψη πάγιων αναγκών των φορέων και την εξασφάλιση αξιοπρεπούς συνταξιοδότησης, προστατεύοντας τους εργαζόμενους από πρόωρη απόλυση λόγω ηλικίας.

Ολόκληρη η απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών (2140/2025)
I. Εργασία μέχρι την ηλικία των 74 ετών για συμπλήρωση της αναγκαίας ασφάλισης (άρθρο 61 ν. 5045/2023)

Με το άρθρο 61 του ν. 5045/2023 (ΦΕΚ Α 136) παρασχέθηκε, για πρώτη φορά, η δυνατότητα ανέργων για εργασία στο Δημόσιο μέχρι το 74ο έτος ηλικίας προκειμένου να συμπληρωθεί ο απαραίτητος χρόνος εργασίας/ασφάλισης και να κατοχυρωθεί η θεμελιωτική 15ετία για έξοδο στη σύνταξη μέχρι και το 74ο έτος της ηλικίας.

Η συγκεκριμένη διάταξη του άρθρου 61 του ν. 5045/2023 αναφέρει τα εξής: «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Οικονομικών και Εσωτερικών, μετά από γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.), είναι δυνατή η ένταξη ανέργων, εγγεγραμμένων στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α., ηλικίας πενήντα πέντε (55) έως εξήντα επτά (67) ετών, σε προγράμματα που καταρτίζονται από τη Δ.ΥΠ.Α., για την απασχόλησή τους στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), κατά παρέκκλιση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 2 του ν. 4765/2021 (Α’ 6). Με την ίδια απόφαση δύνανται να καθορίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες είναι δυνατή η εφαρμογή του παρόντος σε ανέργους ηλικίας άνω των εξήντα επτά (67) και έως εβδομήντα τεσσάρων (74) ετών, που δεν έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο συντάξιμο χρόνο για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, και να ορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις, η χρηματοδότηση και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την υλοποίηση του προγράμματος».

Η διάταξη αυτή υπέστη έντονη κριτική τόσο από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης και τα Συνδικάτα όσο και από ανεξάρτητους διανοούμενους, επειδή θεωρήθηκε ότι θα χρησιμοποιηθεί ως «παράθυρο» για περαιτέρω αύξηση των γενικών ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, τα οποία όμως στην Ελλάδα είναι ήδη από τα υψηλότερα στην Ευρώπη (βλ. το πρόσφατο βιβλίο των Αλέξη και Αγγελικής Μητροπούλου «Κείμενα για το Κοινωνικό Κράτος», Εκδόσεις «60+»).

ΙΙ.Τι προβλέπουν οι προκηρύξεις της ΔΥΠΑ για την απασχόληση ανέργων ηλικίας 55-74 ετών με σκοπό τη συμπλήρωση τού αναγκαίου χρόνου για τη συνταξιοδότηση

Με την υπ’ αριθ. οικ.28286/450/7-7-2017 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β 2307) θεσπίστηκε πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων, φορέων και οργανισμών του δημοσίου τομέα (όπως ορίζεται στο άρθρο 51 του ν. 1892/1990), καθώς και επιχειρήσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού (δηλαδή Δήμοι και Περιφέρειες, όπως ορίζονται στον ν. 3852/2010), που ασκούν τακτικά οικονομική δραστηριότητα για την απασχόληση μακροχρόνια ανέργων (πάνω από 12 μήνες) ηλικίας 55-67 ετών. Στη συνέχεια εκδόθηκε η υπ’αριθ. οικ.28011/635/13-7-2020 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β 2855), με την οποία προστέθηκαν δικαιούχοι του προγράμματος αυτού, η υπ’αριθ. 84253/16-9-2022 τροποποιητική ΚΥΑ, καθώς και η υπ’αριθ. 42186/6-8-2024 (ΦΕΚ Β 4583) ΚΥΑ, με την οποία επεκτάθηκε η ηλικία των δικαιουμένων ανέργων μέχρι τα 74 έτη ηλικίας.

Οι ανωτέρω ΚΥΑ έλαβαν υπόψη ότι το υλοποιούμενο πρόγραμμα θα προσφέρει απασχόληση στους μακροχρόνια ανέργους ηλικίας 55-67 ετών («ωφελούμενοι»), οι οποίοι έχουν αποκοπεί από την αγορά εργασίας, ενώ ταυτόχρονα θα εξυπηρετείται και το δημόσιο συμφέρον από την παροχή τής εργασίας τους στους άνω φορείς. Ως στόχος του σχετικού προγράμματος καθορίστηκε η δημιουργία των εκεί απαριθμούμενων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης για ανέργους ηλικίας 55-67 ετών (και μετέπειτα και των ανέργων από 67-74 ετών) που δεν έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο συντάξιμο χρόνο για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

Στο πλαίσιο του προγράμματος της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) προβλέφθηκε η δυνατότητα πρόσληψης των ανωτέρω πολιτών (μακροχρόνια άνεργοι με ηλικία 55-74 ετών) και από οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α’ βαθμού, με διάρκεια επιχορήγησης της εργασίας τους κατά 75% μηνιαίως επί του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους από τη ΔΥΠΑ για 12 μήνες και με δυνατότητα επέκτασης της σύμβασής τους για άλλους 12 μήνες για εργασία στον δημόσιο τομέα.

ΙΙΙ.Οι προσλήψεις των ανέργων ηλικίας 55-74 ετών αποσκοπούσαν στη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος, σύμφωνα με την απόφαση-«σταθμό» 2140/2025 ΜΠΑ

Σύμφωνα με την πρόσφατη υπ’αριθ. 2140/2025 απόφαση-«σταθμό» του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών (Διαδικασία Ασφαλιστικών Μέτρων), από την υπ’αριθ. 28286/450/2014 ΚΥΑ (όπως ισχύει μετά τις τροποποιήσεις της) συνάγεται σαφώς ότι το σχετικό πρόγραμμα απασχόλησης αποσκοπούσε στην ένταξη των μακροχρόνια ανέργων, ηλικίας 55-67 ετών (αρχικά) και 67-74 (μετέπειτα), στην αγορά εργασίας προκειμένου να συμπληρώσουν τον απαιτούμενο συντάξιμο χρόνο για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

Ο περιορισμός τής χρονικής διάρκειας της απασχόλησης κάθε «ωφελούμενου» για χρονικό διάστημα μέχρι και 24 μήνες, σύμφωνα με την 2140/2025 απόφαση ΜΠΑ, εφόσον μέσα σε αυτή τη διετία ο εργαζόμενος δεν θεμελίωνε συνταξιοδοτικό δικαίωμα, «ουδόλως εξυπηρετεί τον ως άνω σκοπό της ΚΥΑ, ευρισκόμενος σε προφανή αντίθεση με αυτόν, αλλά και τις διατάξεις 21 παρ. 3 και 22 παρ.5 του Συντάγματος».

Και αυτό επειδή, «σε περίπτωση που οι δυνάμει αυτού απασχολούμενοι περιέλθουν εκ νέου σε καθεστώς ανεργίας, μετά τη λήξη τής σύμβασής τους, ενόψει και της προχωρημένης ηλικίας τους, η οποία εξ αντικειμένου καθιστά δυσχερή την απορρόφησή τους στην αγορά εργασίας, θα επανέλθουν σε μια κατάσταση που θα καταστήσει δυσχερή έως αδύνατη τη συνταξιοδότησή τους», δηλαδή δεν θα έχει επιτευχθεί ο σκοπός τού προγράμματος.

Αντιθέτως, όπως αναφέρεται στην υπ’αριθ. 2140/2025 απόφαση ΜΠΑ «καθίσταται σαφές ότι το απώτατο χρονικό διάστημα των είκοσι τεσσάρων συνολικά μηνών, αφορά μόνο την υποχρέωση επιδότησης του εργαζόμενου από τη ΔΥΠΑ και όχι τη διάρκεια της σύμβασης εργασίας του τελευταίου, η εξακολούθηση της οποίας και μετά το ως άνω χρονικό σημείο ουδόλως απαγορεύεται από το άρθρο αυτό» (εννοεί το άρθρο 6 παρ.3 της 28286/450/2017 ΚΥΑ, όπως ισχύει και μετά την τροποποίησή της από την 28011/635/2020 ΚΥΑ).

Η πολύ σημαντική αυτή απόφαση συνεχίζει αναφέροντας ότι: «Επομένως, από το σκοπό του σχετικού προγράμματος που είναι ακριβώς η συμπλήρωση του απαιτούμενου συντάξιμου χρόνου του ωφελούμενου (εργαζόμενου), για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, υπό το ερμηνευτικό πρίσμα των προαναφερόμενων συνταγματικών διατάξεων, δίδεται μια ουσιαστική κατεύθυνση για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας που δημιουργούνται από αυτό, μέχρι το οριστό χρονικό σημείο της συνταξιοδότησης κάθε εργαζομένου, εφόσον ο εργοδότης του επιθυμεί τη συνέχιση των συμβάσεων αυτών και μετά το επιδοτούμενο χρονικό διάστημα των συνολικά είκοσι τεσσάρων μηνών. Συνεπώς, για τις συμβάσεις αυτές, κατά την κρίση του Δικαστηρίου τούτου, δεν έχει εφαρμογή η απαγόρευση συνέχισής τους βάσει των άρθρων 103 παρ. 7 και 8 του Συντάγματος και 36 ν. 4765/2021, αφού η απορρέουσα από τα άρθρα 21 παρ. 3 και 22 παρ. 5 του Συντάγματος ανάγκη ειδικής προστασίας του γήρατος και του δικαιώματος κοινωνικής ασφάλισης των πολιτών, που εμπεριέχει τη δυνατότητα συνταξιοδότησής τους, υπερισχύει της απαγόρευσης των άρθρων 103 παρ. 7 και 8 του Συντάγματος και 36 ν. 4765/2021, συνεκτιμωμένης προς τούτο και της αναφερόμενης ανωτέρω απορρέουσας από το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος αρχής της αναλογικής ισότητας, διότι η κατά τα ανωτέρω ρυθμιζόμενη δια της 28286/450/2017 ΚΥΑ, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, περίπτωση απασχόλησης ατόμων προς θεμελίωση δικαιώματος συνταξιοδότησης, αφορούσε σε ειδικώς και περιοριστικώς καθοριζόμενες ηλικιακές ομάδες πολιτών, για τις οποίες υπολείπεται μικρό χρονικό διάστημα για τη συνταξιοδότησή τους, προς το σκοπό διασφάλισης της ικανότητας αντιμετώπισης των βιοτικών αναγκών τους, όταν περιέλθουν σε κατάσταση γήρατος».

IV. Τι ζήτησαν από το Δικαστήριο οι εργαζόμενοι που απολύθηκαν και επιδίωξαν τη δικαστική παράταση της εργασίας τους για τη συμπλήρωση του αναγκαίου χρόνου προς συνταξιοδότησή τους

Από τα έγγραφα που προσκόμισαν οι εργαζόμενοι προκύπτει ότι προσλήφθηκαν από τον Δήμο με συμβάσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, στο πλαίσιο προγράμματος επιχορήγησης του ΟΑΕΔ (νυν ΔΥΠΑ) για την απασχόληση μακροχρόνια ανέργων ηλικίας 55-68 ετών, η 1η (55 ετών, ΠΕ Διοικητικού) στις 8-4-2022 και ο 2ος (63 ετών, ΔΕ Υπαλλήλων Γραφείου) στις 21-3-2022. Εργάζονταν επί οκταώρου βάσεως κάθε ημέρα και πέντε ημέρες την εβδομάδα για 24 μήνες από την πρόσληψή τους, ασκώντας τα ανατεθειμένα σ’αυτούς καθήκοντα, καλύπτοντας πάγιες και διαρκείς ανάγκες του Δήμου. Μετά την παρέλευση των 24 μηνών (7-4-2024 για την 1η και 21-3-2024 για τον 2ο), ο Δήμος τούς δήλωσε ότι δεν θα αποδέχεται πλέον τις υπηρεσίες τους.

Οι αιτούντες ισχυρίστηκαν ότι στην πραγματικότητα η χρονική διάρκεια των συμβάσεων εργασίας τους δεν λήγει μετά την παρέλευση των 24 μηνών διότι αυτές αποσκοπούν στη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος, δηλαδή για την 1η στις 16-8-2028 (οπότε συμπληρώνει τις προϋποθέσεις μειωμένης συνταξιοδότησής της σε ηλικία 62 ετών) και για τον 2ο στις 14-2-2026 (οπότε συμπληρώνει τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησής του σε ηλικία 67 ετών).

Έτσι ζήτησαν την προσωρινή ρύθμιση της κατάστασης, ώστε ο Δήμος να υποχρεωθεί να αποδέχεται την προσηκόντως προσφερόμενη εργασία τους, στα καθήκοντα και τη θέση όπου εργάζονταν την τελευταία ημέρα εργασίας τους, καταβάλλοντάς τους τις νόμιμες αποδοχές τους, μέχρι την έκδοση τελεσίδικης απόφασης.

Οι αιτούντες πέτυχαν να απασχολούνται μέχρι σήμερα δυνάμει προσωρινής διαταγής, ενώ η υπ’αριθ. 2140/2025 απόφαση εκδόθηκε επί της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων που είχαν καταθέσει.

V. Η θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος ήταν ο σκοπός τού προγράμματος, σύμφωνα με την ιστορική απόφαση 2140/2025 ΜΠΑ

Με την υπ’αριθ. 2140/2025 απόφαση, το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθήνας (Διαδικασία Ασφαλιστικών Μέτρων) αποφάνθηκε ότι η απασχόληση των αιτούντων είναι απαραίτητη για τη λειτουργία τού Δήμου επειδή αυτοί κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες κι έχουν αποκτήσει σημαντική εμπειρία κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Ταυτόχρονα ο Δήμος, ως εργοδότης, είναι ικανοποιημένος από την παροχή των υπηρεσιών τους.

Άλλωστε η συνέχιση της εργασίας είναι αναγκαία και για τους αιτούντες αφού, όχι μόνο καλύπτουν τις τρέχουσες βιοτικές τους ανάγκες, αλλά κυρίως για την επίτευξη τής θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, που ήταν άλλωστε και ο σκοπός τού προγράμματος από τον ΟΑΕΔ.

Εξάλλου, ο ισχυρισμός τού εργοδότη-Δήμου ότι οι συμβάσεις τους λήγουν μετά την παρέλευση των 24 μηνών, οπότε λήγει και η επιχορήγησή τους, δεν ευσταθεί διότι «η παύση της επιχορήγησης των αιτούντων από το προαναφερόμενο πρόγραμμα μετά το πέρας δύο ετών από την πρόσληψή τους, δεν εμποδίζει τη συνέχιση της εργασιακής τους σχέσης με το καθ’ου, εφόσον αυτό εκφράζει τη βούληση να συνεχίσει να τους απασχολεί, ενώ είναι σύμφωνη προς τον σκοπό του προαναφερόμενου προγράμματος, που ερμηνεύεται υπό το πρίσμα των άρθρων 21 παρ.3 και 22 παρ.5 του Συντάγματος, γενομένης μνείας ότι στην υπό κρίση περίπτωση, πιθανολογείται πως το καθ’ου επιθυμεί τη συνέχιση παροχής των υπηρεσιών τους. Ειδικότερα (…) το καθ’ού δήλωσε ότι αποδέχεται την υπό κρίση αίτηση, επικαλούμενο προς τούτο τη με αρ. 419/12-12-2024 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής του. Επειδή όμως, κατά του γνώμη θεωρεί ορθότερη το Δικαστήριο τούτο, καθ’ου ΝΠΔΔ δεν έχει εξουσία διαθέσεως του αντικειμένου της δίκης (άρθρο 298 ΚΠολΔ), καθώς στερείται της εξουσίας αναγνώρισης των συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου των αιτούντων ως συμβάσεων εργασίας αόριστης χρονικής διάρκειας (…), η σχετική δήλωσή του εκτιμάται ως ομολογία των επικαλούμενων από τους τελευταίους πραγματικών περιστατικών, εμπεριέχουσα συγχρόνως και τη βούληση του ιδίου για εξακολούθηση αποδοχής των υπηρεσιών τους, ακόμα και μετά το πέρας της χρονικής διάρκειας επιδότησης των συμβάσεων εργασίας τους, στο πλαίσιο του προαναφερόμενου προγράμματος με το οποίο προσλήφθηκαν, κατά τρόπο ώστε να καθίσταται δυνατή έκτοτε η τροπή των συμβάσεων εργασίας τους σε συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, με απώτατη χρονική διάρκεια εκείνη της συμπλήρωσης του χρόνου συνταξιοδότησης κάθε αιτούντα. Όπως δε ήδη παραπάνω αναφέρθηκε μια τέτοια ρύθμιση των συμβάσεων εργασίας των αιτούντων, ενόψει της ειδικής συνταγματικής προστασίας του γήρατος και της κοινωνικής ασφάλισης στο πλαίσιο των άρθρων 21 παρ. 2 και 22 παρ.5 του Συντάγματος, δεν αντίκειται στα άρθρα 103 παρ. 7 και 8 του Συντάγματος και 36 ν. 4765/2021».

Η σημαντική 2140/2025 απόφαση ΜΠΑ καταλήγει αναφέροντας: «Κατ’ακολουθίαν των ανωτέρω, συντρέχει λόγος να ρυθμιστεί προσωρινά η κατάσταση και να υποχρεωθεί το καθ’ου να αποδέχεται προσωρινά τις υπηρεσίες των αιτούντων, καταβάλλοντας τις νόμιμες αποδοχές τους, μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της αγωγής που θα ασκηθεί για την κύρια υπόθεση, της υποχρέωσης προσωρινής απασχόλησης των αιτούντων λήγουσας και μη υφιστάμενης, σε περίπτωση καθυστέρησης έκδοσης της κατά τα ανωτέρω οριστικής απόφασης επί της κύριας υπόθεσης, πέραν της 16ης-8-2028 για την πρώτη και της 14ης-2-2026 για τον δεύτερο, οπότε όπως πιθανολογήθηκε καθένας από αυτούς συμπληρώνει τον χρόνο συνταξιοδότησής του (…). Τέλος το καθ’ου πρέπει να καταδικασθεί αυτεπαγγέλτως, άπαξ σύμφωνα με το άρθρο 946 παρ. 1 ΚΠολΔ, σε χρηματική ποινή 3.000 ευρώ υπέρ κάθε αιτούντος, σε περίπτωση μη εκπλήρωσης της κατά τα ανωτέρω υποχρέωσής του, ενώ τα δικαστικά έξοδα των αιτούντων πρέπει να επιβληθούν σε βάρος του καθ’ου».

VI. Η 2140/2025 απόφαση ΜΠΑ έδωσε ελπίδα στην ελληνική κοινωνία που έχει απογοητευθεί από τη Δικαιοσύνη σε πολλά κοινωνικά ζητήματα από τη μνημονιακή περίοδο μέχρι σήμερα

Να νομοθετηθεί η δυνατότητα απασχόλησης μέχρι τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος

Η 2140/2025 απόφαση ΜΠΑ είναι από τις πιο σημαντικές αποφάσεις τής Ελληνικής Δικαιοσύνης των τελευταίων ετών.

Παρακάμπτει με ουσιαστική επιχειρηματολογία την απαγόρευση του άρθρου 103 παρ. 8 του Συντάγματος, που απαγορεύει τη μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου (ΣΟΧ) σε αορίστου (ΣΑΧ) και προτάσσει το άρθρο 22 τού στενού κοινωνικού πυρήνα που το διέπει (δικαίωμα στην εργασία και την κοινωνική ασφάλιση).

Γι’αυτό όλοι οι φορείς τού δημοσίου (Δήμοι, ΔΥΠΑ, Υπουργείο Εργασίας κ.ά.) οφείλουν να συνδράμουν ώστε να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη απόφαση και να μην καθίσταται προσχηματική και ρητορική η στήριξη στους ηλικιωμένους εργαζόμενους οι οποίοι για πρώτη φορά έχουν τη δυνατότητα να εργάζονται με σκοπό τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος.

Η ΕΝΥΠΕΚΚ καλεί την κυβέρνηση να εφαρμόσει τη συγκεκριμένη απόφαση και να εναρμονίσει όλες τις δημόσιες υπηρεσίες της (ως εργοδότες σχετικών προγραμμάτων για την απασχόληση μακροχρόνια ανέργων) με τον ορθό νομικό συλλογισμό τής σημαντικής αυτής απόφασης. Όσοι και όσες έχουν ανάγκη περισσότερου ή λιγότερου χρόνου για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος πρέπει να ενθαρρυνθούν και να απασχολούνται χωρίς τον φόβο της απόλυσης.

Η έκδοση αυτής τής σπουδαίας απόφασης είναι συνάμα και ελπίδα για το μεγαλύτερο μέρος τής ελληνικής κοινωνίας αφού η Δικαιοσύνη (κυρίως τα Ανώτατα Δικαστήρια), στα περισσότερα κοινωνικά ζητήματα κατά την περίοδο των Μνημονίων και της υγειονομικής κρίσης, τούς απογοήτευσε. Υπάρχουν όμως ακόμη τολμηροί δικαστές που δημοσιεύουν αποφάσεις όπως η 2140/2025, με ορθή νομική σκέψη αλλά και με κοινωνική ευαισθησία σε ιδιαίτερα ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Ωστόσο, πρέπει να λεχθεί ότι, επειδή πολλές χιλιάδες πολιτών αδυνατούν να συμπληρώσουν 4.500 ένσημα ή 15 χρόνια ασφάλισης προκειμένου να υποβάλουν αίτηση συνταξιοδότησης στο 67ο έτος ηλικίας τους σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η ρύθμιση του άρθρου 61 ν. 5045/2023 τους διευκολύνει να συμπληρώσουν τις απαιτούμενες ημέρες ασφάλισης ώστε να λάβουν την πολυπόθητη σύνταξη έως το 74ο έτος. Εν τούτοις, η κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε θεσμοθετήσει την αναλογική σύνταξη, ακόμη και με λιγότερα των 15 έτη, όπως ισχύει σε αρκετές χώρες της ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση, ως ΕΝΥΠΕΚΚ, θα είμαστε πάντα υποστηρικτές οποιασδήποτε ρύθμισης δίνει δυνατότητες και δικαιώματα σε ασφαλισμένους, άνεργους και συνταξιούχους.

Δεν είναι ορατοί οι σύνδεσμοι (links). Εγγραφή ή Είσοδος
« Τελευταία τροποποίηση: 12 Αυγούστου 2025, 17:19:04 από Argirios Argiriou »
Before ordering a test decide what you will do if it is (1) positive, or (2) negative. If both answers are the same, don't do the test. Archie Cochrane.

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
0 Απαντήσεις
34861 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 21 Οκτωβρίου 2010, 12:24:29
από Gatekeeper
200 Απαντήσεις
197085 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 25 Ιουνίου 2019, 13:25:37
από Argirios Argiriou
0 Απαντήσεις
15258 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 23 Ιανουαρίου 2018, 07:09:26
από Argirios Argiriou
0 Απαντήσεις
17138 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 14 Μαΐου 2019, 00:28:04
από Argirios Argiriou
0 Απαντήσεις
22173 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 27 Οκτωβρίου 2019, 07:53:22
από Argirios Argiriou